Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Systémy řízení jakosti (TJX76E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu TJX76E - Systémy řízení jakosti, Technická fakulta, Česká zemědělská univerzita v Praze (ČZU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Seznámit studenty s problematikou zavádění systémů jakosti a jejím komplexním řízením ve výrobních a servisních podnicích v souladu s řadou norem ČSN EN ISO 9000 jako klíčového nástroje pro zlepšování jejich konkurenceschopnosti. Student po absolvování předmětu by měl znát danou problematiku tak, aby mohl úspěšně pracovat v podnikových útvarech zajišťování a řízení jakosti, ve zkušebnách strojírenských výrobků a ve všech podnikatelských aktivitách.

Osnova

PřednáškaZáklady managementu jakostiTermíny a definice sytému managementu jakostiModel zabezpečování jakosti při navrhování, vývoji, výrobě, uvádění do provozu a údržbyPožadavky na systém managementu jakosti podle ISO 9001Požadavky na systém managementu jakosti podle ISO 9001Nejčastější neshody při uplatňování ISO 9001Úvod do auditování systémů managementu jakostiČinnosti při audituPříklad auditu jakosti managementu údržbyMetody a nástroje zlepšování jakostiCvičeníÚvod k příručce jakostiNávrh příručky jakostiAudit systému managementu jakostiRozpracování požadavků na jakost (QFD)Analýza příčin a důsledků poruch (FMEA)Ishikawůw diagramParetův diagramRegulační diagramyAnalýza způsobilosti procesů a výrobních zařízeníStatistická přejímka

Získané způsobilosti

Znalosti:Studenti získají základní znalosti zásad managementu jakosti, zaměření na zákazníka, vedení a řízení zaměstnanců (vůdčí role), zapojení zaměstnanců, procesní přístup, systémový přístup managementu, neustálé zlepšování, přístup k rozhodování zakládající se na faktech, vzájemně prospěšné dodavatelské vztahy a znalosti terminologie podle ISO 9000. Dále získají detailní znalosti o požadavcích na normalizovaný systém managementu jakosti a o tvorbě příručky jakosti podle ISO 9001. Pro verifikaci a validaci systémů managementu jakosti získají studenti znalosti auditování podle ISO 19011. K dalším získaným znalostem patří celá řada nástrojů managementu jakosti.Dovednosti:Studenti dovedou aplikovat obsah norem ISO 9000 pro tvorbu politiky a cílů managementu jakosti, ISO 9001 pro tvorbu příručky jakosti jako vrcholového dokumentu systému managementu jakosti v konkrétní organizaci a ISO 19011 pro plánování, realizaci a hodnocení auditů se zaměřením na tvorbu nápravných a preventivních opatření. Dále dovedou používat a aplikovat nástroje managementu jakosti, jako jsou metoda QFD, metoda FMEA/FMECA, diagram příčin a následků (Ishikawův diagram), Paretův diagram, regulační diagram, analýza způsobilosti procesů a výrobních zařízení a statistická přejímka.Kompetence - komunikace:Student je schopen srozumitelně formulovat a prezentovat vlastní názory, sdělovat informace a myšlenky, konkretizovat problémy, navrhovat a hodnotit možná řešení. Je schopen řídit a kontrolovat pracovní činnosti a postupy, při nich dochází k nepředvídatelným změnám. Je schopen samostatně vést vícečlenné, komplexní a různorodé skupiny. Je schopen komunikovat ve dvou cizích jazycích.Kompetence - úsudek:Student je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Při tvoření úsudku využívá relevantní údaje (odborná literatura, vlastní zkušenosti, zkušenosti odborníků). Má schopnost posoudit, řídit a přetvářet složitá pracovní nebo společenské prostředí, u nichž nelze s jistotou předvídat změny. Má schopnost přispívat k profesním znalostem a postupům a posuzovat strategická rozhodnutí.

Literatura

ZákladníLEGÁT, V. Sylaby přednášek. ČZU Praha, 2013.NENADÁL, J. et al. Moderní systémy řízení jakosti. Management Press, Praha, 1998.FREHR, H.U. Total Quality Management. UNISpublishing, Brno, 1995.DoporučenáHOYLE, D. ISO 9000 Quality Systems Handbook - updated for the ISO 90012008 standard, Sixth Edition Using the standards as a framework for business improvement, Butterworth-Heinemann, July 10, 2009, 978-1856176842GOETSCH, D. L. Quality Management for Organizational Excellence Introduction to Total Quality (6th Edition) (Hardcover), Prentice Hall, January 9, 2009, 978-0135019672FEIGEBAUM, A.V. Total Quality Control. McGraw-Hill, Inc. New York, 1991.J. PLURA Plánování a neustálé zlepšování jakosti. Computer Press, Praha, 2001, ISBN 80-7226-543-1.FEIGENBAUM, A.V. Total quality control. McGRAW-Hill international editions, 1991, ISBN 0-07-112612-0.MIZUNO, S. Řízení jakosti. Victoria Publishing a.s. Praha, 1988, ISBN 80-85605-38-4.ISO 9000 Quality Management Systems - Fundamentals and Vocabulary. International Standard Organization, 2000.ISO 9001 Quality Management Systems - Requiremnts. International Standard Organization, 2000.ISO 19011Směrnice pro auditování systému managementu jakosti a/nebo systému environmentálního managementu

Požadavky

Jakost, spolehlivost a obnova strojů

Garant

Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.