Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie literární interpretace (UBO / MLI)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UBO / MLI - Metodologie literární interpretace, Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata jednotlivých přednášek:1) Interpretace a/vs. metodologie. Hermeneutika2) Autorství jako otázka interpretační strategie3) Obsah, forma, struktura. Close reading Nové kritiky4) Čtení jako tvůrčí akt. Fenomenologie čtení5) Interpretace jako odkrytí modelového čtenáře6) Proti interpretaci7) Interpretace a poetika8) Odsouzeni k dezinterpretaci? (dekonstrukce)9) Hranice a kritéria interpretace10) Interpretace uměleckých a/vs. interpretace ne-uměleckých textů11) Interpretace a dějiny. Recepční literární historie.12) Interpretace a jazyk (literatura x film x výtvarné umění)13) Gynokritika, feministické čtení a další současné interpretační přístupy14) Shrnutí, zápočtový test

Získané způsobilosti

Student is able to explain and interpret main concepts of literary theory of 20th century.Student je schopen vysvětlit a interpretovat hlavní koncepty literární teorie 20. století.

Literatura

Januss, H. R.:. Dějiny literatury jako výzva literární vědě. In: Sedmidubský, M. ad. (eds.): Čtenář jako výzva. Brno: Host, 2001. Beardsley, M.-Wimsatt, W.:. Intencionální klam. In Onufer, P. (ed.): Před potopou. Praha: Revolver Revue 2010. Eco, U.:. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava, 1995. Newton, K. M.:. Jak interpretovat text. Olomouc, 2008. Fish, S.:. Jak je to tu s textem. Aluze 5, 2002, č. 3, s. 68-76. Vodička, F.:. Literární historie, její problémy a úkoly. In idem: Struktura vývoje. Praha: Dauphin 1998. Doležel, L.:. Mimesis a možné světy. Česká literatura 45, s. 600-624, 1997. Showalterová, E.:. Pokus o feministickou poetiku. In: Oates-Indruchová, L. (ed.): Dívčí válka s ideologií. Praha: Sociologické nakladatelství 1998. Iser, W.:. Proces čtení ve fenomenologickém pohledu. Aluze 5, 2002, č. 2, s. 106-117. Barthes, R.:. Smrt autora. Aluze 9, 2006, č. 3, s. 75-77. Derrida, J.:. Struktura, znak a hra v diskurzu věd o člověku. In idem: Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa, 1993. Ricoeur, P.:. Úkol hermeneutiky. Praha: Filozofický ústav AV ČR 2004. Culler, J.:. Za hranicemi interpretace. Aluze 1, 1998, č. 4, s. 121-129. Bílek, P. A.:. Hledání jazyka interpretace. Brno, 2003. Eco, U.:. Lector in fabula: Role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha, 2010. Eco, U.:. Meze interpretace. Praha, 2004. Culler, J.:. On Deconstruction. Ithaca-New York, 1982. Gadamer, H. G.:. Pravda a metoda I. Praha: Triáda, 2010. Iser, W.:. The Act of Reading. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1978. Ingarden, R.:. Umělecké dílo literární. Praha, Odeon, 1989. Grondin, J.:. Úvod do hermeneutiky. Praha: Oikumené, 1997.

Požadavky

Aktivní účast na diskusi během kursu.

Garant

Mgr. David Skalický, Ph.D.

Vyučující

Mgr. David Skalický, Ph.D.