Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mimesis (UEU / MIM)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UEU / MIM - Mimesis, Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Nápodoba přírody od antiky až po novověk: texty, současná teorie mimese2. Římský iluzionismus a křesťanská reakce3. Středověký symbol a popření mimeze4. Proto-realistické tendence v Itálii, Francii a střední Evropě ve 14. století: prameny a příklady5. Mimetické tendence kolem 1400 (internacionální sloh, rukopisy Václava IV, nástěnná malba)6. Rané nizozemské malířství a (opuštěná) teorie skrytého symbolismu7. Tělo a objem: Itálie 15. století8. Perspektiva: Itálie 15. století a Dürer9. Počátky zájmu o krajinné pozadí v pozdním středověku10. Imitare - ritrare: vznik portrétu11. Mimese jako reprezentace: Jagellonci a Habsburkové12. - 14. Naturalistické tendence: krajina a přírodní jevy (Podunajská škola)

Získané způsobilosti

Práce s cizojazyčnou literaturou.

Literatura

PANOFSKY, Erwin. Early netherlandish Painting. Harper and Row, 1971 (pův. vyd. 1953). DVOŘÁK, Max. Idealismus und Naturalismus in der gotischen Skulptur und Malerei. München: Oldenbourg, 1918. SUCKALE, Robert. Körper- und Wirklichkeitsverständis der frühen Niederlädischen Maler. In: Frömmigkeit im Mittelalter. Politisch-soziale Kontexte, visuelle Praxis, körperliche Ausdrucksformen. München: Wilhelm Fink, 2002. BUSCH, Werner. Lanschaftsmalerei. Berlin: Dietrich Reimer, 1997. AUERBACH, Erich. Mimesis. Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: Mladá fronta, 1998. PREIMESBERGER, Rudolf, BAADER, Hanah, SUTHOR, Nicola. Porträt. Berlin: Dietrich Reimer, 1999. HAMBURGER, Jeffrey H. ?Seeing and Believing. The Suspicion of Sight and the Authentication of Vision in Late Medieval Art and Devotion." In Imagination und Wirklichkeit. Zum Verhältnis von mentalen und realen Bildern in der Kunst der frühen Neuzeit, edited by Klaus Krüger, and Alessandro Nova. Mainz 2000, 47-69. FAJT, Jiří ed. Karl IV. Kaiser von Gottes Gnaden. Kunst und Repräsentation des Hauses Luxemburg 1310-1437, in cooperation with Markus Hörsch, and Andrea Langer. Berlin 2006. OBERHAIDACHER, Jörg. Die Wiener Tafelmalerei der Gotik um 1400. Werkgruppen - Maler - Stile. Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag, 2012. JARITZ, Gerhard. "Et est ymago ficta non veritas". Sachkultur und Bilder des späten Mittelalters. In: Pictura quasi fictura. Die Rolle des Bildes in der Erforschung von Alltag und Sachkultur des Mittelalters und der frühen Neuzeit. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1996, s. 9-14. CASTELFRANCHI VEGAS, Liana. Italien und Flandern. Die Geburt der Renaissance. Stuttgart, Zürich: Belser, 1984. HARBISON, Craig. Jan van Eyck. The Play of Realism. London 1991. BAXANDALL, Michael. Painting and Experience in 15th Century Italy. Oxford 1972. MOXEY, Keith. Reading the "Reality Effect". In: Pictura quasi fictura. Die Rolle des Bildes in der Erforschung von Alltag und Sachkultur des Mittelalters und der frühen Neuzeit. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 1996, s. 15-22. KŐNIG, Eberhard, SCHŐN, Christa. Stillleben. Berlin: Dietrich Reimer, 1996. DEUCHLER, Florenz. Warum malte Konrad Witz die erste Landschaft? "Hic et nunc" In Genfer Altar von 1444, Medium Aevum Quotidianum 3, 1984, s. 39-49.

Garant

PhDr. Kateřina Horníčková, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Kateřina Horníčková, Ph.D.