Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Současné umění a jeho témata (UEU / SU)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UEU / SU - Současné umění a jeho témata, Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod - základní literatura, zahraniční časopisy, weby, databáze, proměny institucionálního rámce, významné galerie a muzea, umělecké školy, vymezení základních pojmů2. Moderna - postmoderna - neomoderna. Zrod moderního umělce - moderna, originál, avantgarda; Postmoderna - ustavení v architektuře, kritika zobrazení, apropriace, simulakrum; Konec postmoderny? - altermoderna Nicolase Bourriauda3. Rozšíření pojmu umění: dědictví Marcela Duchampa4. Umění 60. let: dematerializace versus nové materiály5. Akční umění a performativita v umění dnes6. Sochařství v rozšířeném poli: land art, site specific art, prostorové instalace, průniky umění a architektury7. Aktivistické umění. Institucionální kritika. Gender, feminismus. Nová média8. Umění komoditou: Warhol - Koons - Hirst. Deskilling a koncept "nevinné ruky"9. Umění 90. let: umělec jako DJ, kolaborativní a participativní umění.10. Archivní obrat, dokumentární obrat a návraty moderny v současnosti: "Je moderna naší antikou?" (documenta 12, 2007)11.-12. Výstava jako médium - historické kořeny a současnost. Zrod kurátorství. Re-konstrukce a re-enactment historických výstav13. -14. "Bienálizace" uměleckého světa: velké pravidelné přehlídky umění (bienále v Benátkách, Manifesta, documenta v Kasselu aj.)

Získané způsobilosti

Student získá podrobný přehled o vývoji umění 2. pol. 20. století.

Literatura

BOURRIAUD, Nicholas. Altermoderna. In: ŠEVČÍK, Jiří a další (eds.): České umění 1980-2010. Texty a dokumenty. Praha: VVP AVU, 2011, s. 777 a násl. CÍSAŘ, Karel, PETIŠKOVÁ, Terezie (eds.). Dějiny umění 12. Praha: Balios, 2002. BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. POSPISZYL, Tomáš (ed.). Před obrazem. Praha: OSVU, 1998, s. 77-83. GERŽOVÁ, Jana (ed.). Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Bratislava: Slovart, 1999. OBRIST, Hans Ulrich. Stručná historie kurátorství. Kutná Hora: GASK, 2012. FOSTER, Hal, KRAUSS, Rossalind, BOIS, Yve-Alain, BUCHLOH, Benjamin H. D. Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus. Praha: Slovart, 2007. HOPKINS, David. After Modern Art 1945-2000. Oxford: Oxford University Press, 2000. KACHUR, Lewis. Displaying the Marvelous. MIT Press, 2001. ARANDA, Julieta, WOOD, Brian Kuan, VIDOKLE, Anton (eds.). E-Flux Journal: What is Contemporary Art? Sternberg Press, 2010. KRAUSS, Rosalind. Sochařství v rozšířeném poli. In: CÍSAŘ, Karel (ed.): Stav věcí. Dům umění města Brna 2012, s. 130-143. ALTSHULER, Bruce. The Avant-Garde in Exhibition. New Art in the 20th Century. University of California Press, 1994. BUSKIRK, Marta. The Contingent Object of Contemporary Art. MIT Press 2003. ZÁLEŠÁK, Jan. Umění spolupráce. Praha: VVP AVU - Brno: Masarykova univerzita, 2011.

Požadavky

Student musí v rozhovoru prokázat orientaci v problematice poválečného umění.

Garant

Mgr. Terezie Nekvindová