Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Umění a teorie nápodoby (UEU / UTN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UEU / UTN - Umění a teorie nápodoby, Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvodní hodina, základní představení pojmu nápodoby2. Nápodoba jakožto kritika smyslu a hodnoty umění - Platón3. Nápodoba jakožto prostředek poznání umělecká díla - Aristotelés4. Pozdně antická a středověká pojetí nápodoby.5. Renesanční reinterpretace pojmu nápodoby - L. B. Alberti, Leonardo da Vinci ad.6. Nápodoba jako prostředek vymezení krásných umění - Ch. Batteaux7. Koncepce začínající opouštět koncept nápodoby I - G. Lessing8. Koncepce začínající opouštět koncept nápodoby II Burke, Kant9. Hegelova koncepce umění10. J. Ruskin - poslední velká teorie umění vycházející z koncepce nápodoby. Koncepce nápodoby a obhajoba realismu v umění v českých zemích - Hostinský11. Umění a teorie exprese I. -Croce12. Umění a teorie exprese II. - Colingwood13. Reflexe pojetí nápodoby v dějinách a psychologii umění - E. H. Gombrich14. A. Danto

Literatura

CROCE, Benedetto. Aesthetika vědou výrazu a všeobecnou lingvistikou. Praha: J. Otta, 1907. GILBERTOVÁ, Katherine, KUHN, Helmut. Dějiny estetiky. Praha: SNKLU, 1965. KANT, Immanuel. Kritika soudnosti. Praha: Odeon, 1975. AUERBACH, Erich. Mimesis. Zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. Praha: Mladá fronta, 1998. ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha 1992. GOMBRICH, Ernst Hans. Umění a iluse. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha, 1985. NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragedie z ducha hudby. Praha: Alois Srdce, 1923. HEIDEGGER, Martin. Zrození uměleckého díla, (přel. Irena Michňáková), In: Orientace 5/1968, s. 53-94. TATARKIEWICZ, Wladyslaw. Dejiny estetiky I. Bratislava: Tatran, 1985. TATARKIEWICZ, Wladyslaw. Dejiny estetiky II. Bratislava: Tatran, 1988. HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika I. Praha: Odeon, 1966. LESSING, Gotthold E. Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati. Praha: Odeon, 1980. DANTO, Arthur C. Konec umění. Estetika, 35/1998, s. 1-18. HOSTINSKÝ, Otakar. O realismu uměleckém, In: O umění. Praha: ČS spisovatel 1956, s. 125-189. BURKE, E. O vkuse, vznešenom a krásnom. Filozofické skúmanie o pôvode našich ideí vznešeného a krásného. Bratislava: Tatran, 1981. HALLIWELL, Stephen. The Aesthetics of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems. Princeton and Oxford: Princeton UP, 2002. KEMP, Gary. The Croce-Collingwood Theory as Theory. The Journal of Aesthetics and Art Criticism 61/ 2003, s. 171-193. RUSKIN, John. The True and the Beautiful in Nature, Art, Morals and Religion. (reprint vydání New York: J. Wiley et Sons z r. 1872) Kila, Mont.: Kessinger, 2003.

Garant

doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.

Vyučující

doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.