Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny moderní vzdělanosti a vědy (UKS / DMV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UKS / DMV - Dějiny moderní vzdělanosti a vědy, Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.-2. Dějiny vzdělanosti a vědy.3.-4. Společnost, vzdělání, věda a vědění.5. Antické základy západní vzdělanosti.6. Středověké university.7. Od středověkého klerika k renesančnímu polyhistorovi.8. Vědecká revoluce 17. století.9. Učené společnosti a akademie.10. Osvícenství, industrializace a revoluce ve vzdělání11. Novohumanistická idea vzdělání.12. Zrození moderního intelektuála.13. Věda jako náboženství moderní doby.14. Moderní západní společnost - společnost vědění, nebo polovzdělaná či nevzdělaná společnost?

Získané způsobilosti

Student rozumí v problematice dějin vzdělanosti, zejména rozumí proměnám vědy a vzdělanosti v moderní době.

Literatura

Novotný, M.:. Dějiny vyššího školství a vzdělanosti na jihu Čech. České Budějovice, 2006. Le Goff, J.:. Intelektuálové ve středověku. Praha, 1999. Floss, P.:. Proměny vědění. Praha, 1987. Burke, P.:. Společnost a vědění. Od Gutenberga k Diderotovi. Praha, 2007. Adorno, W. Th.:. Teorie der Halbbildung, in: Gesammelte Schriften Bd. 8/1, s. 93-121. Frankfurt am Main, 1980. Bernal, J. D.:. Věda v dějinách I - II. Praha, 1960. A History of the University in Europe I.-III. Cambridge 1992 - 2004. Van Horn Melton, J.:. Absolutism and the eighteenth-century origins of compulsory schooling in Prussia and Austria. Cambridge, 1988. Schwantz, D.:. Bildung. Alles, was man wissen muss. München, 2002. Palouš, R.:. Čas výchovy. SPN, Praha. 1991. Marek, J.:. Česká moderní kultura. Praha, 1998. Patočka, J.:. Česká vzdělanost v Evropě. Praha, 1939. Dějiny Univerzity Karlovy II-IV. Praha, 1995. Rousseau, J.-J.:. Emil čili o vychování. Olomouc, 1926. BREZINKA, W.:. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. Engelbrecht, H.:. Geschichte des österreichischen Bildungswesens I-IV. Wien 1982-1986. Lowe, R.:. History of Education I-IV. London - New York, 2000. Charle, Ch.:. Intelektuálové v Evropě 19. století. Praha, 2004. Dawson, Ch.:. Krize západní vzdělanosti. Praha, 1992. Dülmen, R. van - Rauschenbach, S. (Hrsg.):. Macht des Wissens. Köln, 2004. Condorcet, M.- J. A:. Náčrt historického obrazu pokroků lidského ducha. Praha, 1968. Fichte, J. G.:. Pojem vzdělance. Praha, 1971. Kuhn, T. S.:. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh. 1997. Liessmann, K. P.:. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha, 2008. Herder, J. G.:. Vývoj lidskosti. Praha, 1941. Connely, J.:. Zotročená univerzita. Sovětizace vysokého školství ve východním Německu v l. 1945-1956. Praha, 2008.

Požadavky

Aktivní účast na přednáškách (min. 50%), práce s literaturou, znalost základní terminologie, interpretace vybrané otázky v souvislostech.

Garant

doc. PhDr. Miroslav Novotný, CSc.

Vyučující

doc. PhDr. Miroslav Novotný, CSc.