Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika I (URO / ŠDIZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu URO / ŠDIZ1 - Didaktika I, Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Didaktika a metodika cizích jazyků. Vymezení pojmů a předmětu studia.2. Historie výuky cizích jazyků: středověk (Grammatica speculativa vs. practica), renesance (gramatiky vernakulárních jazyků, akademické a praktické gramatiky), humanismus a "přirozené metody" v 17. století, zavedení výuky CJ do školních kurikul v 19. stol.3. Historie výuky cizích jazyků 20. století: od metody gramatické ke komunikativním přístupům. Promítání lingvistických modelů do didaktiky výuky CJ.4. Alternativní metody výuky cizích jazyků.5. Současné koncepty, strategie a projekty pro výuku cizích jazyků. Národní a unijní jazykově vzdělávací politika. Multilingvismus a plurilingvismus, Společný evropský referenční rámec, programy CLIL, Label, Jazyková propedeutika.6. Problematika RVP. Strategie práce s RVP, tvorba ŠVP z hlediska výuky cizích jazyků. Požadavky na rozvoj tzv. klíčových kompetencí a na mezipředmětové propojování.7. Cíle a zásady vyučování cizích jazyků. Humanizační snahy ve výuce.8. Kompetence uživatele a studenta CJ. Pojmy "kompetence", "dovednosti", "činnosti" a "strategie". Jazykové činnosti a strategie. Kompetence obecné, lingvistické, sociolingvistické, pragmatické. Rozbor jednotlivých kompetencí, činností a strategií podle SERR.9. Rozvíjení jednotlivých jazykových kompetencí, činností a strategií. Typologie aktivit: obecné strategie směřující k rozvoji jednotlivých složek.10. Mateřský jazyk v hodině CJ. Výhody a nevýhody používání mateřského jazyka. Mateřský jazyk z hlediska rozvoje mediačních jazykových činností. Pozitivní transfer, negativní interference. Interlingua.11. Obecná problematika hodnocení. Typy hodnocení (holistické a analytické, sumativní a formativní, kriteriální a normativní), provádění hodnotících činností, "známkování", vedení záznamů, formální hodnocení. Hodnocení dílčích jazykových kompetencí.12. Autonomie žáka. Sebereflexe a autoevaluace. Podpora a rozvíjení autonomie. Motivace v hodině CJ.13. Příprava realizace vyučovací hodiny. Plánování v souvislosti s cíli, cílovou skupinou, kompetencemi. Struktura a forma vyučovací hodiny CJ. Učební pomůcky.

Získané způsobilosti

Základní zásady cizojazyčného vyučování a dovednosti a kompetence žáka a uživatele cizího jazyka, základní principy rozvoje jednotlivých kompetencí s jejich psychologickými a lingvistickými aspekty a motivací.

Literatura

BELMONTE. Carabela. La enseňanza de la gramática en el aula de E/LE. 1988. BELMONTE. Carabela. Las actividades lúdicas en la enseňanza del E/LE. 1999. BELMONTE. Carabela. Nuevas tecnologías aplicadas a la enseňanza de E/LE. 1997. ENCIANA, ALONSO. Cómo ser profesor y querer seguir siéndolo. Madrid: Edelsa. 1994. Časopisy: Cizí jazyky, Moderní vyučování, Pedagogika, Pedagogická revue, Speciální pedagogika. Evropské jazykové portfolio. Různé stupně. Beneš, E. Metodika cizích jazyků, SPN, Praha. 1970. 1970. CASCÓN MARTÍN, E. Profesor en acción.I-III. Madrid: Edelsa. 1996. Společný evropský referenční rámec. (2002) Olomouc, Univerzita Palackého. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál. 1995.

Požadavky

Seminární práce, zápočtový(é) test(y), předložení seznamu četby.

Garant

prof. PhDr. Jitka Radimská, Dr.

Vyučující

Mgr. Miroslava Aurová, Ph.D.