Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika rom. jazyků se zaměř. na špan. (URO / WRJS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu URO / WRJS - Didaktika rom. jazyků se zaměř. na špan., Filozofická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Přednáška: Vymezení pojmů a předmětu studia. Didaktika obecná versus didaktika cizího jazyka. Vymezení pojmů "metodika", "metoda". Interdisciplinarita didaktika cizích jazyků: neurovědy, psychologie, lingvistika.Seminář: Autoři, publikace, časopisy, portály, asociace.2. Přednáška: Psychologické aspekty výuky/učení se cizím jazykům: paměť, kognice, emoce, motivace, styly a strategie učení. Odraz poznatků z těchto oblastí v metodách výuky cizích jazyků.Seminář: Ukázky aktivit a jejich analýza.3. Přednáška: Co je cílem výuky/učení CJ? Vymezení pojmů: kompetence, dovednosti, aktivity. Filozofie projektu SERR. Cíle a zásady vyučování cizím jazykům podle Choděry & Riese.Seminář: Referenční úrovně dle Společného evropského referenčního rámce.4. Přednáška: Současné koncepty, strategie a projekty pro výuku cizích jazyků - jazykově vzdělávací politika EU a ČR. SERR, programy CLIL, Label, Jazyková propedeutika, Evropské jazykové portfolio. Místo výuky CJ v současném školském systému ČR.Seminář: Práce s Evropským jazykovým portfoliem.5. Přednáška: Rámcové vzdělávací programy, klíčové kompetence, vzdělávací obsahy a průřezová témata ve vztahu k výuce CJ.Seminář: Klíčové kompetence v hodinách CJ.6. Přednáška: Otázka postavení mateřského jazyka v hodinách CJ. Výhody a nevýhody používání MJ. MJ z hlediska využití mediačních řečových činností. Interference, pozitivní transfer, interlingva. Překlad.Seminář: Typologie chyb z hlediska interference.7. Přednáška: Hodnocení jazykových aktivit a kompetencí: Hodnocení holistické a analytické, sumativní a formativní, kriteriální a normativní. Sebehodnocení, portfolio, autonomní hodnocení, autoevaluace. Provádění hodnotících činností, "známkování", vedení záznamů, formální hodnocení.Seminář: Systém strukturovaného hodnocení ve výuce CJ.8. Přednáška: Jazyk a kultura: interkulturní kompetence, sociolingvistická kompetence, prostředky pro rozvoj těchto kompetencí, využití autentických materiálů, literárních textů.Seminář:9. Přednáška: Cizí jazyk pro specifické účely. Stanovení cílů, cílové skupiny, klíčových kompetencí. Programování, výběr materiálů, systém hodnocení.Seminář: Analýza učebnic CJ pro specifické účely.10.Přednáška: Programováni v různých časových horizontech. Plánování v souvislosti s cíli, cílovou skupinou, kompetencemi. Plán vyučovací hodiny. Typy, struktura a forma vyučovací hodiny CJ. Projektové aktivity, kooperativní vyučování, globální simulace.Seminář: Časový plán výuky.11. Přednáška: Historie výuky cizích jazyků do 20. století: přehled a analýza metod. Od metody gramatické ke komunikativním přístupům. Promítání lingvistických modelů do didaktiky výuky CJ. Alternativní metody.Seminář: Analýza vybraných metod.12. Přednáška: Učebnice - analýza učebnic, kritéria volby učebnice. Hodnocení učebnice podle požadavků MŠMT.Seminář: Ukázky učebnic.

Získané způsobilosti

Studentům je přiblížena jednak obecná problematika jazykových kompetencí, činností a strategií, hodnocení a motivace, jednak konkrétní strategie a metodické postupy při aplikaci teoretických poznatků.

Literatura

LITTLE, D. - R. PERCLOVÁ (2001). ), Evropské jazykové portfolio. Příručka pro učitele a školitele. Praha, MŠMT. ENCIANA, ALONSO (1994). Cómo ser profesor y querer seguir siéndolo. Madrid: Edelsa. HENDRICH J. a kol. (1988). Didaktika cizích jazyků. Praha. SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha, Portál. ŠVAŘÍČEK, R. - ŠEDOVÁ, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha, Portál. SÁNCHEZ AQUILINO (2000). Los métodos en la ensenanza de idiomas. Evaluación histórica y análisis didáctico. SGEL. BENEŠ, E. (1970). Metodika cizích jazyků. Praha, SPN. PETTY, G. (2002). Moderní vyučování. Praha, Portál. CASCÓN MARTÍN, E. (1996). Profesor en acción.I-III. Madrid: Edelsa. CHODĚRA, R. - RIES, L. (1999). Výuka cizích jazyků na prahu nového tisícletí. Ostrava, Ostravská univerzita.

Požadavky

Kombinovaná zkouška.

Garant

Mgr. Miroslava Aurová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Miroslava Aurová, Ph.D.