Předmět Fylogeneze a ontogeneze výtvar. výrazu (ART / FOVVK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ART / FOVVK - Fylogeneze a ontogeneze výtvar. výrazu, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Výuka probíhá blokově. Přednášky seznamují s historií studií dětské kresby a tvořivosti - Cook, Ricci, Sully, Britsch, Luquet, Burt, Čáda, Ondrůjková. Podrobně se věnují znakosloví v jednotlivých vývojových stadiích dětského výtvarného projevu (Lowenfeld)- období čáranic, preschematické, schematické, období kresebného realismu, pseudonaturalistické a období rozhodování. Vývoj dětské kresby a malby je představen jako součást tzv. semiotické funkce a je sledována paralela vývoje v kognitivní oblasti - myšlení symbolické a názorné, konkrétní a formální myšlenkové operace. Rovněž je sledována paralela vývoje v oblasti morálního hodnocení - heteronomní a autonomní morálka. K ontogenetickému znakosloví je vypracována metafora fylogenetická doložena ukázkami z dějin umění (Britsch, Lowenfeld).Seznámení s ontogenetickým modelem, ukázka terapeutického ovlivnění výtvarného projevu se znaky vývojového opoždění, organicity, emočně kognitivního rozporu, projevu redukovaného, rigidního. K výuce jsou využity klientské kasuistiky.
Získané způsobilosti
Schopnost rozpoznat charakteristiky normálního i alterovaného vývoje v dětském výtvarném projevu. Dovednost zařadit dětskou výtvarnou produkci do odpovídajícího vývojového období a metodicky s dětským výtvarným projevem pracovat.
Literatura
Lowenfeld, V.:. Creative and Mental Growth. Macmillan Publishing Company, NY 1972. Uždil, J.:. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Portál, Praha 2004. Gardner, H.:. Dimenze myšlení. Portál, Praha 1991. Borecký, V.:. Imaginace, hra a komika. Triton, Praha 2005. Kyzour, M.:. O krizových jevech v dětské kresbě a malbě. In Výtvarná výchova 2/II, 3/II. 1969/1970. Piaget, J., Inhelderová, B.:. Psychologie dítěte. Praha 1997. Piaget, J.:. Psychologie inteligence. Praha 1996. David, J.:. Století dítěte a výzva obrazů (eseje). PF MU, Brno 2008. Read, H.:. Výchova uměním. Odeon, Praha 1969.
Požadavky
Studenti si osvojí znalost vývojových zákonitostí dětské kresby a malby. Ověření znalostí formou testu. Schopnost aplikovat poznatky ontogeneze dětské kresby a malby studenti doloží na kazuistické ukázce z vlastní práce s klientem - výstup z praxe. Účast je povinná.
Garant
Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Kouřilová, Ph.D.