Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika čtení a literární výchovy (KBH / DČLPK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / DČLPK - Didaktika čtení a literární výchovy, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Prezenčně:Didaktický systém učiva v 1. - 5. roč. ZŠ.Nástin přípravy na hodinu čtení a LV ve 2.-5.r. Práce s čítankovým textem.Diagnostika čtení. Práce se zaostávajícími čtenáři a dyslektiky.Obraznost literárního textu.Specifičnost práce s hlavními žánry dětské četby: pohádkou, příběh. prózou ze života dětí a poezií.Samostudium (cca 50 hodin):Předpoklady žáků ml. šk. věku k LV. První seznámení žáků s textem. Příprava na interpretaci textu. Druhy a kvality čtení. Metodika jejich rozvíjení ve 2.-5.r. ZŠ. Společná četba knih ve vyučovací hodině. Vedení žák. čtenářských deníků. Osvojování básnických textů. Předčítání a přednes. Práce s literární postavou.Dialogizace a dramatizace čít. textů. Tvořivá dramatika. Sestavování osnovy a nácvik reprodukce. Kompoziční výstavba textu (pohádky, básně). Učební pomůcky a didaktická technika ve čtení a LV. Současné alternativní čítanky.

Získané způsobilosti

Na základě teoretických poznatků propojených s praxí si absolvent osvojí dovednost tvořivě pracovat s konkrétními literárními texty.

Literatura

Toman, J.:. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akad. nakl. CERM, 1999. Toman, J.:. Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007. ISBN 978-80-7394-038-6. Lederbuchová, L.:. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004.ISBN 80-86898-01-6. Hník, O.:. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Praha: Nakl. H+H, 2007. ISBN 978-80-7319-067-5. Kožmín, Z.:. Interpretace básní. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-3714-8. Zítková, J.:. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2.-5. ročníku ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2004. Toman, J.:. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba - recepce - reflexe). Nakl. V. Johanus, Č. Budějovice 2008. ISBN 978-80-904247-2-2. Toman, J.:. Metodická příručka k čítankám pro 2. - 5. ročník ZŠ. Fortuna, Praha 1999. ISBN 80-7168-682-4. Valenta, J.:. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1. Beránková, E.:. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Nakl. Fraus, 2002. ISBN 80-7238-182-2.

Požadavky

Zhodnocení a reflexe praktické přípravy studenta - přípravy na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy ve 2. - 5. ročníku se zaměřením na práci s rozličnými žánry a typy čítankových textů.Vědomostní písemný testÚkoly k samostudiu: Na základě studia odborné a metodické literatury zpracuje student kvalitní a podrobnou přípravu na vyučovací hodinu čtení a literární výchovy ve 2. - 5. ročníku ZŠ se zaměřením na práci s rozličnými žánry a typy čítankových textů. Studium odborné a metodické literatury se zaměřením na tematické okruhy předměty - samostudium cca 50 hodin.Studijní materiály v elektronické podobě jsou také k dispozici na web. stránkách PF .Podrobnosti a další literatura budou uvedeny v seminářích.Způsob kontroly: Vědomostní zápočtový test a rozprava na jednotlivými přípravami na hodinu. Možnost konzultace ústně i e-mailem.

Garant

PhDr. Ivana Šimková, Ph.D.