Předmět Didaktika českého jazyka a slohu I (KBH / DČM1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / DČM1 - Didaktika českého jazyka a slohu I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce českého jazyka a slohu. Cíle ve výuce českého jazyka a slohu.2. Současná koncepce výuky českého jazyka a literatury na 2. stupni ZŠ (orientace v základních pojmech - RVP ZV, ŠVP, vzdělávací cíle, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, průřezová témata, očekávané výstupy).3. Aplikace inovativních edukačních metod v hodinách českého jazyka a literatury, kreativní písemná cvičení, motivace ve výuce českého jazyka a slohu, způsoby aktivizace žáků.4. Učebnice a příručky českého jazyka a literatury pro 2. stupeň ZŠ, mezipředmětové vztahy.5. Rozvíjení komunikační kompetence u žáků na 2. stupni ZŠ.6. Možnosti využití ICT v hodinách českého jazyka a literatury.7. Mediální gramotnost a mediální výchova, gender aspekt ve výuce.8. Postup a metody ve výuce syntaktického a morfologického učiva na 2. stupni ZŠ.9. Zvuková stránka jazyka, zásady ortoepie, recitační a hlasová cvičení.10. Pravopis, pravopisná cvičení a diktáty - metody výkladu a procvičování.11. Všestranné jazykové rozbory a jejich využití při výuce českého jazyka a slohu.12. Slohové útvary a postupy - nácvik, tvořivý sloh.13. Administrativní styl - občanská gramotnost.14. Rozbor vypracovaných edukačních materiálů.
Získané způsobilosti
Absolvent se orientuje v teoretické a odborné problematice didaktiky českého jazyka a slohu a dovede implementovat didaktické metody a postupy do tvorby scénářů výuky.
Literatura
Čechová, M., Styblík, V.:. Čeština a její vyučování. Praha: SPN. 1998. Svoboda, K.:. Didaktika českého jazyka a slohu. Praha: SPN. 1977. Kostečka, J.:. Do světa češtiny jinak. Jinočany: H&H. 1993. Doležalová, J.:. Funkční gramotnost. Praha: Gaudeamus. 2005. Bína, D., Niklesová, E.:. Hledání nových cest v didaktice slohu a literární výchovy, České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 2007. Křížek, Z., Crha, I.:. Jak psát reklamní text. Praha: Grada. 2003. Čechová, M.:. Komunikační a slohová výchova. Praha, 1998. Šebesta, K.:. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum. 1999. Průcha, J.:. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. 2000. Suda, Z.:. Soubor úkolů z didaktiky mateřského jazyka pro studující učitelství 2. st. ZŠ (I, II). Plzeň: Pedagogická fakulta Západočeské univerzity. 2004. Niklesová, E.:. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. 2007. Fišer, Z.:. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido. 2001. Dočekalová, M.:. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada Publishing. 2006. Hausenblas, O.:. Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha: PF UK. 1997. Koťátková, S. a kol.:. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum. 1998. Čechová, M.:. Vyučování slohu. Praha: SPN. 1985.
Požadavky
- aktivní účast na semináři- prostudování povinné literatury- analýza a prezentace zadané učebnice českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ - vypracování multimediálního výukového nebo procvičovacího materiálu pro 2. stupeň ZŠ
Garant
Mgr. Iva Mrkvičková, Ph.D.