Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika prvopočát. čtení a psaní I (KBH / DPČK1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / DPČK1 - Didaktika prvopočát. čtení a psaní I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Prezenčně:1. Současná proměna primární školy.2. Příprava pro psaní v mateřské škole. Rozvoj grafomotoriky.3. Rozvoj sluchové percepce.4. Stávající a alternativní metody nácviku čtení a psaní v současné škole.5. Lateralita.6. Čtenářské a písařské nedostatky a jejich náprava.7. Hodnocení a diagnostika ve výuce čtení a psaní.Samostudium (cca 100 hodin):Význam čtenářské a písařské dovednosti. Dítě na počátku školní docházky. Školní zralost.Postavení a pojetí předmětu čtení a psaní v RVP. Analýza vyučovací hodiny čtení a psaní z hlediska její stavby. Historický vývoj metod čtení a psaní. Faktory ovlivňující rozvoj čtenářských dovedností. Pedagogicko-psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní.Kvalitativní a kvantitativní znaky písma. Současné učebnice a didaktické materiály. Audiovizuální technika a využití počítačů ve výuce.

Získané způsobilosti

Aplikovat teoretické znalosti počáteční gramotnosti na 1. stupni ZŠ do praxe.

Literatura

Šupšáková, B.:. Dětské písmo. Bratislava 1991. Toman, J.:. Didaktika čtení a primární literární výchovy. JU Č. Budějovice, 2007. Kořínek, M. - Křivánek, Z.:. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1989. Křivánek, Z. - Wildová, R.:. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha 1998. Wagnerová, J.:. Didaktika psaní. Plzeň, ZČU 1994. Matějček, Z.:. Dyslexie. Praha 1995. Mlčáková, R.:. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha, Grada,2009. Wagnerová, J.:. Jak naučit číst podle genetické metody. Plzeň, 1996. Santlerová, K.:. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno, 1995. Dittrich, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany, HaH, 1993. ISBN 80-85497-06-2.Zelinková, O.:. Poruchy učení. Portál 1994. Kutálková, D.:. První třídou bez problémů. Praha, Makropulos, 2000. Blatný, L. Prvopočáteční čtení a psaní. Brno, 1991. Doležalová, J. Prvopočáteční psaní. Hradec Králové, 1996. Spáčilová, H.-Šubrová, L.:. Příprava žáka na psaní, rozvíjení grafomotoriky a zrakového vnímání. Olomouc 2004. Bednářová, J.:. Rozvoj grafomotoriky: Jak rozvíjet kreslení a psaní. Brno 2006. Soubory učebnic pro 1. ročník ZŠ, různí autoři, různá nakladatelství. Doležalová, J.:. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hr. Králové 2001. Frűhaufová, V.- Miňhová, J.-Mrázová, E. Vybrané ped. a psych. problémy výuky elementárního čtení a psaní. Ústí nad Labem, 1991. Fabiánková, B.-Havel, J.-Novotná, M. Výuka čtení a psaní na 1. st. ZŠ. Brno, 1999. Wagnerová, J.:. Vývoj českého slabikáře od nejstarších dob do současnosti. Plzeň, 2000. Drnková, Z. - Syllabová, R.:. Záhady leváctví a praváctví. Praha 1983. Synek, F.:. Záhady levorukosti. Praha 1991.

Požadavky

- zpracování 5 témat určených ke samostudiu - viz níže (každé téma v rozsahu min. 4 stran A4, velikost písma 12, řádkování 1,5), přičemž v každé práci budou zastoupeny minimálně tři relevantní tištěné zdroje k tématu (po předchozí dohodě možno využít i zdrojů internetových) a budou uvedeny přesné citační údaje - kurz bude ukončen kontrolním písemným testem Úkoly k samostudiu:Prostudovat doporučenou literaturu se zaměřením na tematické okruhy předmětu.Podrobnosti a další literatura budou uvedeny v seminářích.Studijní materiály v elektronické podobě jsou k dispozici na web. stránkách PF .Způsob kontroly:Seminární práce a kontrolní písemný test. Možnost konzultace ústně i e-mailem.

Garant

PhDr. Ivana Šimková, Ph.D.