Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Mediální výchova (KBH / MVZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / MVZ - Mediální výchova, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvodní hodina - sdělení požadavků k zápočtu, informace o literatuře k tématu, podrobný popis průběhu semestru.2. Vymezení základních termínů (výchova, edukace, médium, mediální výchova a její vymezení v rámci RVP ZV, mediální gramotnost, learning by doing, kritická analýza médií, technologie vzdělávání aj.).3. Edukační principy a zásady pro realizaci mediální výchovy prostřednictvím projektů, konkrétní praktické edukační metody využitelné v hodinách mediální výchovy, zásady pro tvorbu pracovních listů a prezentací.4. Řeč a komunikace (sociální interakce, komunikační funkce, komunikační proces a komunikační modely, objektivita ve zpravodajství, analýza televizního zpravodajství).5. Vývoj komunikace, komunikace verbální, neverbální a mediovaná, rozdíly mezi interpersonální a mediovanou komunikací, charakteristika zprostředkované komunikace.6. Dělení médií dle historického vývoje (média raná, tištěná, elektronická a digitální).7. Sociocentrická a mediocentrická teorie médií (Marshall McLuhan), masa, masová komunikace a masová kultura, komercializace médií, náhledy na roli publika v procesu mediální komunikace.8. Reklama (vznik a vývoj reklamy, druhy reklamy, reklamní strategie, marketing a reklama, reklamní agentury).9. Jazyk současných reklam (hra s jazykem, výběr vhodných lexikálních prostředků, způsoby ozvláštnění jazyka v reklamách).10. Způsoby zobrazování žen a mužů v médiích (gender a genderové stereotypy v médiích, užívání tzv. zástupného maskulina v médiích apod.).11. Využití ICT v hodinách českého jazyka a literatury (způsoby využívání textových editorů, programů pro prezentace, internetu apod.).12. - 13. Analýza vytvořených edukačních materiálů.14. Závěrečné shrnutí získaných poznatků, udělení zápočtů

Získané způsobilosti

Absolvent se bude umět orientovat v teoretické a praktické problematice mediální výchovy a mediální gramotnosti a bude schopen implementovat mediálněvýchovné aktivity (nejen) do hodin českého jazyka, slohu a literární výchovy na druhém stupni ZŠ.

Literatura

Prokop, D. Boj o média. Praha: Karolinum, 2005. Smetáčková, I. a Vlková, K. Gender ve škole. Praha: Otevřená společnost, 2005. Hüther, J., Schorb B. Grundbegriffe Medienpädagogik. München: KoPäd Verlag, 4. Auflage, 2005. Tulodziecki, G. in Erziehung und Bildung. Grundlagen und Beispiele einer handlungs- und entwicklungsorientierten Medienpädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt Verlag, 1997. McLuhan, M.:. Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. Vybíral, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2003. Thompson, J. B. Média a modernita. Praha: Karolinum, 2004. Jirák, J. a Köpplová, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. Roth, J. Mediální výchova v Čechách. Praha: Tutor, 2005. Baacke, D. Medienpädagogik. Tübingen: Niemeyer, 1997. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. Vysekalová, J. a Komárková, R. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002. Čmejrková, S. Reklama v češtině. Čeština v reklamě. Praha: Leda, 2000. Reifová, I. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. Niklesová, E. Teorie a východiska současné mediální výchovy. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2007. Postman, N. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 1999. McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. Meyrowitz, J. Všude a nikde. Praha: Karolinum, 2006. Bína, D. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích., 2005. Křížek, Z. a Crha, I. Život s reklamou. Praha: Grada, 2002.

Požadavky

- aktivní účast na seminářích - práce s odbornými materiály - vytvoření projektu určeného pro realizaci mediální výchovy na 2. stupni ZŠ

Garant

PhDr. Milan Pokorný, Ph.D.