Předmět Teor. děts. čtenářství a recepce l. díla (KBH / TDZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / TDZ - Teor. děts. čtenářství a recepce l. díla, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Uvedení do předmětu, teorie literární komunikace a recepce jako vědní disciplína.2. Podstata a zákonitosti literární komunikace a recepce. Literární text a čtenář.3. Vývojové etapy a zvláštnosti dětského čtenářství.4. Úrovně dětské recepce literárního uměleckého textu. Čtenářská kulturnost.5. Čtenářské potřeby, motivace, zájmy a preference dnešních dětí.6. Determinační aspekty dětského čtenářství. Profil současného čtenáře.7. Literární druhy a žánry ve čtenářské recepci a konkretizaci dětí a mládeže.8. Literární humor v recepci dětského čtenáře.9. Moderní dětský čtenář a masmediální kultura.10. Trivialita a kýč v soudobé dětské literatuře a četbě.11. Dětské čtenářství a školní literární výchova.12. Čítanka na 2. stupni ZŠ jako (de)motivující faktor žákovské četby.13. Aktuální trendy, proměny a specifika pubescentního (teenagerského) čtenářství.14. Hodnocení seminárních prací studentů. Udělování zápočtů.
Získané způsobilosti
Osvojení základů vědní disciplíny. Orientace v současné problematice dětského čtenářství mladšího a staršího věku. Dovednost uplatnit tyto poznatky, verifikované vlastním průzkumem, v literárněvýchovném procesu na 2. stupni ZŠ při výchově kultivovaného čtenáře.
Literatura
Toman. J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno: Akademické nakl. CERM, 1999. Lederbuchová, L. Dítě a kniha. O čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2004. Haman, A. Literatura z pohledu čtenářů. Praha. Československý spisovatel, 1991. Toman, J. Profil současného pubescentního čtenáře a literárněvýchovný proces. In Od teorie jazyka k praxi komunikace. České Budějovice: PedF JU, 2006. Toman, J. Teorie literární komunikace a recepce v česko-slovenských souvislostech. In Komunikace s dětmi ve společné Evropě. Ostrava: PedF OU, 2004.
Požadavky
Vypracování seminární práce. Dotazníkový (anketní) průzkum mezi žáky vybraných ročníků 2. stupně ZŠ.
Garant
doc. PaedDr. Jaroslav Toman, CSc.