Předmět Úvod do filozofie jazyka (KBH / UFJ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / UFJ - Úvod do filozofie jazyka, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod - výklad pojmu filosofie jazyka, rozvrh témat a možností práce v semináři.2. Základy myšlení o jazyce - dějiny, nejvlivnější koncepty a texty.3. Starší filsofizující přístupy a názory na jazyk (do 19. st.).4. Sémiotika - podstata, dějiny, druhy.5. Některé podoby současné sémiotiky; sémiotika literatury, umění a kultury.6. Filosofické přesahy lingvistiky; strukturalismus a holismus, Saussure.7. Klasický strukturalismus.8. Analytická filosofie, Austin; "analytický" Wittgenstein.9. Filosofický pragmatismus a lingustic turn; "pragmatistický" Wittgenstein.10. Filosofie obratu k jazyku - osobnosti, problémy.11. Post- a neostrukturalismus a jejich pohled na "vztah slova-věci".12. - 14. Zkoumání možností edukačního využití včetně přípravy vhodných učebních a studijních opor.
Získané způsobilosti
Absolvent bude schopen základní orientace v pojmech, problémech a dějinách filosofického myšlení o jazyce, bude mít znalost o dílech hlavních představitelelů filosofie jazyka.
Literatura
Frank, M. Co je neostrukturalismus. Praha, 2002. Fiala, J. (ed.). Čítanka z analytické filosofie I. - III. Plzeň 1999-2002. Černý, J. Dějiny lingvistiky. Praha, 1996. Wittgenstein, L. Filosofická zkoumání. Praha, 1998. Austin, J. L. Jak udělat něco slovy. Praha, 2000. Saussure, F. Kurs obecné lingvistiky. Praha, 1996. Peregrin, J. (ed.). Obrat k jazyku: druhé kolo. Praha, 1998. Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi. Praha, 2002. Hawkes, T. Strukturalismus a sémiotika. Brno, 1999. Rorty, R. (ed.). The Linguistic Turn. Chicago. The University of Chicago Press, 1992.
Požadavky
Student bude povinen účastnit se aktivně semináře, studovat projednávané texty a vypracovat v průběhu semináře samostatný seminární úkol.
Garant
PhDr. Martin Schacherl, Ph.D.