Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Výuka jazyka prostřednictvím literatury (KBH / VPLC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBH / VPLC - Výuka jazyka prostřednictvím literatury, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Uvedení do předmětu: koncepce, cíl, obsah, metody, organizační formy. Studijní lit.2. Jazyk lidové slovesnosti a dětského folkloru.3. Jazyk v běžné komunikaci a v umělecké literatuře.4. Jazyk jako součást charakterizace literární postavy.5. Uplatňování zvukových prostředků jazyka v literárně-estetických činnostech.6. Vnímání akustické struktury a její funkce v poezii..7. Odchylky od gramatické a stylizační normy v uměleckém textu.8. Podstata obrazného pojmenování: metafora a personifikace.9. Podstata tropu: metonymie a synekdocha.10. Prostředky jazykové komiky v současné próze pro děti a mládež.11. Jazykový humor v moderní dětské poezii.12. Lingvostylistická analýza textu klasické prózy pro děti a mládež.13. Lingvostylistická analýza ukázky z moderní prózy pro děti a mládež.14. Zápočtový seminář.

Získané způsobilosti

Při literárněvědné didaktické analýze a interpretaci literárního uměleckého textu prokázat cit pro jazykovou složku jeho struktury v organickém propojení literatury, jazyka a slohu. Chápat lexikálně-sémantické významy jazyka. Postihnout výrazné stylistické zvláštnosti jazykového projevu. Být vnímavým ke zvukové stránce jazyka. Porozumět základním obrazným pojmenováním. Rozlišit komunikativní a estetickou funkci jazyka. Osvojit si elementární pojmy a poznatky z teorie literatury, se zřetelem k literární tvorbě pro děti a mládež.

Literatura

Kostečka, J.:. Do světa literatury jinak. Praha: SPN-ped.nakladatelství, a.s. 1995. Vařejková, V.:. Literárněvýchovné interpretace uměleckého textu. Brno:MU. 1998. Uličný, O.:. Prostor pro jazyk a styl. Praha: Albatros. 1987. Zeman, M.:. Teorie literatury pro střední a základní školy. Praha: Fortuna. 1991. Peterka, J.:. Teorie literatury pro učitele. 2. přeprac. Vyd. Praha: PedF UK. 2006. Toman, J.:. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. Č. Budějovice: PedF. 1992.

Požadavky

Průběžné studium doporučené literatury. Schopnost (dovednost) praktické aplikace osvojených literárněteoretických a lingvistických poznatků. Použití hodnotících metod systematického pozorování studenta, rozboru jeho jazykového projevu, případně kontrolního testu.

Garant

doc. PaedDr. Jaroslav Toman, CSc.