Předmět Biologie člověka (KBI / BČLS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / BČLS - Biologie člověka, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přednášky1. Úvod. Obecná osteologie. Obecná arthrologie.2. Obecná myologie. Dýchací soustava (výběrově). Trávicí soustava (výběrově).3. Oběhový systém. Mízní soustava. Civilizační onemocnění.4.-6. Nervový systém.7. Smyslová soustava.8. Endokrinní soustava.9.-10. Ontogenetický vývoj.11.-12. Fylogenetický vývoj.13. Ekologie člověka.14. Etnická antropologie.Cvičení1.-2. Úvod do práce ve cvičeních. Oblasti lidského těla. Směry a roviny. Osová kostra. Páteř. Kostra hrudníku. Vady páteře, projevy, prevence.3. Antropometrie. Normy. Sekulární trendy ve vývoji člověka. Měření tělesné výšky a vyhodnocení podle norem.4. Svalový systém. Svalové skupiny kmene tělního.5. Kostra horní končetiny. Klouby horní končetiny.6. Svalový systém. Svalstvo horní končetiny.7.-8. Výživa člověka (v souvislosti s přednáškou). Prevence civilizačních chorob. Posouzení tělesné hmotnosti. Poměr hmotnosti a tělesné výšky - BMI. Aktivní tělesná hmota a tuk.9. Pánevní kost a pánev. Tvar a velikost, pohlavní rozdílnost. Význam velikosti pánevních rozměrů. Kostra dolní končetiny. Klouby dolní končetiny. Klenba nožní. Prevence ploché nohy. Hygiena obouvání.10. Svalový systém. Svalstvo dolní končetiny. Možnosti posouzení svalového rozvoje. Obvody a testování svalových skupin.11-12. Lebka. Vývoj lebky. Neurocranium a viscerocranium. Možnosti posouzení tvaru hlavy.13.-14. Opakování - test. Alternativně demonstrační pitevní praktikum (ve spolupráci se zdravotnickým zařízením).
Získané způsobilosti
Absolvování předmětu dává studentu odborný základ pro výuku předmětu na SŠ a je rovněž teoretickým základem pro výchovnou a vzdělávací činnost s věkovou kategorií školních dětí a mládeže.
Literatura
NETTER, F. H.:. Anatomický atlas člověka. Praha: Grada Publishing, 2003. Feneis, H., Daubner, W. Anatomický obrazový slovník. Praha, GRADA, 2006. ISBN 80-7169-197-6.Fleischmann, J. - Linc, R.:. Anatomie člověka I, II. Praha, SPN, 1964. různí autoři:. Atlas anatomie člověka. Sinělnikov, R. D.:. Atlas anatomie člověka. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství, 1965. Machová, J.:. Biologie člověka pro učitele. Praha, Karolinum, 2002. Beneš, J.:. Člověk. Praha, Mladá fronta, 1994. Dylevský, I. - Druga, R. - Mrázková, O.:. Funkční anatomie člověka. Praha, Avicenum, 2000. Dylevský, I. Somatologie. Olomouc, Epava, 2000. Klementa, J. a kol.:. Somatologie a antropologie. Praha, SPN, 1981.
Požadavky
Zvládnutí vědomostního základu funkční anatomie orgánových soustav s přihlédnutím na znalosti zdravotní prevence, srovnávací a vývojové aspekty, mezioborové vztahy a didaktické aspekty.
Garant
RNDr. Martina Hrušková, Ph.D.
Vyučující
RNDr. Martina Hrušková, Ph.D.RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.Mgr. Lenka ČervenkováRNDr. Martina Hrušková, Ph.D.RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.