Předmět Didaktika učení o přírodě (KBI / DPRP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / DPRP - Didaktika učení o přírodě, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cvičení navazují na přednášku a jsou koncipována tak, aby absolventi byli schopni transformovat teoretické znalosti z oblasti živé přírody do didaktického systému 1. stupně ZŠ. Cvičení je organizováno tak, aby studenti zpracovali seminární projekt, včetně jeho praktické realizace při výuce. Cílem projektu je zvládnutí několika integrovaných složek:- Literární rešerše jako další rozvoj a doplnění odborně přírodovědného základu pro učení o živé přírodě.- Práce s přírodninou - metodika pozorování a demonstrace přírodniny, fixování znalostí konkrétních přírodnin.- Zvládnutí příslušné odborné terminologie.- Didaktická aplikace přírodovědných témat na základě znalostí z obecně didaktických disciplín včetně tvorby testů, pracovních listů, přípravy didaktických her a dalších forem a metod vyučování.- Součástí předmětu je rovněž test znalostí souboru přírodnin, který je sestaven na základě obsahu kurikulárních dokumentů, obsahu používaných učebnic, eventuelních regionálních zvláštností a obecně přijímaného vědomostního minima pro učitele na 1.stupni ZŠ.Obě složky - přírodovědná i didaktická - jsou v předmětu integrovány do jednoho celku.Obsahové zaměření projektů odpovídá třem modelům uspořádání přírodovědného učiva: (1) systematickému (využití základního přehledu o systému organismů), (2) ekologickému (vytvoření projektu na základě zvoleného ekosystému), (3) fenologickému (využití změn v přírodě během roku)
Získané způsobilosti
Absolvent je schopen transformovat teoretické znalosti z oblasti živé přírody do didaktického systému 1. stupně ZŠ
Literatura
Podroužek L.:. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školy. A. Čeněk, Plzeň. 2003. Petty G.:. Moderní vyučování. Portál, Praha. 384 s. 1996. Podroužek L.:. Přírodověda s didaktikou pro primární školy. A. Čeněk, Plzeň. 2004. Jeřábek J., Tupý J. (eds.):. RVP ZV. VÚP, Praha. 142 s. (případně nové aktualizované verze RVP) 2002. Eshach, H.:. Science literacy in primary schools and pre-schools. Dordrecht: Springer, 2006. Harlen W., Qualter A.:. The Teaching of Science in Primary Schools. Routledge, London, New York. 2009. Podroužek L.:. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školy. A. Čeněk, Plzeň. 2003. Petr J.:. Vybrané kapitoly. Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta. Č. Budějovice 2006.
Požadavky
Didaktické aplikace teoretických poznatků z učení o živé přírodě - seminární projekt. Znalost základního souboru přírodnin definovaného obsahem kurikulárních dokumentů, učebnic a regionálními specifiky.
Garant
Mgr. Jan Petr, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jan Petr, Ph.D.