Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dítě a svět II-didaktika envir.výchovy (KBI / MDSK2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KBI / MDSK2 - Dítě a svět II-didaktika envir.výchovy, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Stručný úvod do problematiky a specifických forem či metod vhodných pro preprimární učení o přírodě a základy environmentální výchovy, zejména přímé studium přírody, využívání přírodnin v MŠ (např. rostliny a péče o ně, výběr vhodných přírodnin pro práci v MŠ, exkurze, praktická činnost v terénu atd.).Seminář je organizován tak, aby studenti zpracovali seminární projekt - vzdělávací nabídku - včetně jeho praktické realizace v semináři. Následně bude posuzována vhodnost vzdělávací nabídky a konfrontována s realitou environmentální výchovy v mateřské školeCílem seminárního projektu je zvládnutí několika integrovaných složek:Literární rešerše za účelem dalšího rozvíjení a doplnění přírodovědného základu pro učení o přírodě.Práce s přírodninou - metodika manipulování, pozorování a demonstrace přírodniny, fixování znalostí konkrétních přírodnin.Zvládnutí příslušné terminologie.Didaktická aplikace přírodovědných témat na základě znalostí z obecně didaktických disciplín včetně přípravy didaktických her a dalších forem a metod environmentálního vzdělávání a výchovy v mateřské škole.Součástí předmětu je test znalostí souboru vybraných přírodnin.Příklady témat seminářů a seminárních projektů:Vodní ekosystémy a jejich užití v EVVO v MŠ.Lesní ekosystémy a jejich užití v EVVO v MŠ.Vycházka do parku.Exkurze do ZOO.Práce s přírodninou v MŠ.

Získané způsobilosti

Studenti se v kurzu seznámí s aktuálními trendy přírodovědného vzdělávání, naučí se, jak vytvářet situace, ve kterých se zdokonaluje dětské chápání okolního světa, vytváří elementární povědomí o přírodním prostředí a spojení s živou a neživou přírodou.

Literatura

Taylor S. I.; Morris V. G.:. Cordeau -Young C. 1997 : Field Trips in Early Childhood Settings: Expanding the Walls of the Classroom. Early Childhood Education Journal, vol. 25, no. 2, p. 141-146. Podroužek, L.:. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. 156 s. 2003a. Bureš, J.; Kudličková, J.:. Ekologická výchova v mateřských a základních školách. Pardubice: Ekocentrum Paleta, 52 s. 2004. Jančaříková, K.:. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe. 148s. 2010. Leblová, E.:. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál. 175 s. 2012. Opravilová, E.:. Jaro v mateřské škole. Praha, Portál. 125 s. 1998. Cornell, J. B.:. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Praha: Portál. 141 s. 2012. Opravilová, E.:. Podzim v mateřské škole. Praha, Portál. 128 s. 1998. Podroužek, L.; Jůza, J.:. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň: Aleš Čeněk. 118 s. 2004. Eshach, H.:. Science literacy in primary schools and pre-schools. Dordrecht: Springer. 174 s. 2006. Podroužek, L.:. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. 247 s. 2003b. Davis, J.:. Young Children, Environmental Education, and the Future. Early Childhood Education Journal, vol. 26, no. 2, p. 117-123 1998. Opravilová, E.:. Zima v mateřské škole. Praha, Portál. 126 s. 1998.

Požadavky

Didaktické aplikace teoretického základu z oblasti biologie, ekologie a environmentalistiky pro úroveň předškolního vzdělávání a výchovy - zpracování seminárního projektu. Praktická znalost vybraných přírodnin.

Garant

Mgr. Jan Petr, Ph.D.