Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Soudobé kompoziční techniky (KHV / SKT)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KHV / SKT - Soudobé kompoziční techniky, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět má seminární formu. Studentům jsou individuálně zadávány k samostatnému rozboru skladby, na nichž lze demonstrovat významné kompoziční principy hudby 20. století. V průběhu seminářů se diskutují výsledky analýz. Výběr skladeb se může lišit v závislosti na počtu studentů ve skupině, případně též podle aktuálních požadavků a potřeb studentů. Následující návrh tedy vytváří spíše obecnou představu o diskutovaných tématech:1. Uvolňování principů tonality v období vrcholného a pozdního romantismu (R. Wagner - Předehra k opeře Tristan a Isolda)2. Polytonalita (Charles Ives - Concord sonáta, část "The Alcotts")3. Principy triviality, antiestetiky (I. Stravinskij - Příběh vojáka - části "Pochod vojáka", "Královský pochod")4. Neofolklorismus (B. Bartók - Hudba pro strunné nástroje, bicí a celestu - 4. věta)5. Leoš Janáček v kontextu evropských avantgard (L. Janáček - Symfonietta - 2. věta)6. Neoklasicismus (I. Stravinskij - Předehra k baletu Pulcinella)7. Jazzové vlivy (G. Gershwin - Rhapsody in Blue)8. Dodekafonie (A. Schönberg - Pět klavírních kusů op. 25, Preludium)9. Postwebernovský serialismus (W. Lutoslawski - Smuteční hudba - 1. věta)10. Individuální syntézy, osobité kompoziční přístupy (O. Messiaen - Messe de la Pentecôte - část "Les choses visibles et invisibles")11. Témbr jako nosný hudební princip (B. Bartók - Hudba pro strunné nástroje, bicí a celestu - 3. věta)12. Témbrová hudba (K. Penderecki - Lukášovy pašije, část "Popule meus")13. Minimalismus (S. Reich - Clapping music)14. Využití principu náhody (P. Eben - Okna, část "Zlaté okno")

Získané způsobilosti

Schopnost analytického pohledu na hudbu 20. století.

Literatura

Schnierer, M.:. Expresionismus a Nová hudba. Vysloužil, J.:. Hudobníci 20. storočia. Schnierer, M.:. Soudobá hudba 20. století.

Požadavky

Zápočet je studentovi udělen na základě samostatně provedené analýzy zadané skladby.

Garant

Mgr. Martin Voříšek, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Martin Voříšek, Ph.D.