Předmět Didaktika matematiky I (KMA / DMAK1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMA / DMAK1 - Didaktika matematiky I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Tématický plán (předpokládáno 4 dvouhodinové konzultace, 1 hodina přednášky, 1 hodina semináře)1. Matematika, didaktika matematiky a konstruktivismus. Vytváření pojmu přirozené číslo. Metodika vyvozování čísel. Rozdělení číselných oborů do jednotlivých ročníků 1. stupně základní školy. Různé způsoby reprezentace. Velká čísla. Vyvozování, modelování číselných vztahů, rovnost, nerovnost. Rozšiřování číselného oboru na ZŠ. Zaokrouhlování. Zlomky. Vyjádření kvantity v numerační soustavě. Desítková číselná soustava.2. Kontrolní písemka. Sčítání a odčítání (porozumění, způsoby reprezentace, kontexty, postupy počítání) Násobení a dělení (porozumění, způsoby reprezentace, kontexty, postupy počítání) Vlastnosti početních operací v množině přirozených čísel. Metodika výkladu na 1. stupni ZŠ a možnosti modelování a prověřování jejich platnosti. Počátky algebraického myšlení.3. Algoritmizované postupy písemného sčítání a odčítání, jejich podstata a fáze výkladu. Algoritmizované postupy písemného násobení a dělení, jejich podstata a fáze výkladu. Odhady. Kalkulačky.4. Práce s daty. Tabulky a sestrojování jednoduchých grafů. Výuka s podporou počítače na 1. stupni ZŠ.
Získané způsobilosti
Student získá (a) přehled o matematických pojmech (přirozené číslo a aritmetické operace: sčítání, odčítání, násobení, dělení), jejich matematických východiscích, uspořádání ve vyučování a vzájemných souvislostech; (b) kompetence v rozpracování matematických pojmů pro školní vyučování, diagnostikování a evaluaci žákovských postupů.
Literatura
DIVÍŠEK, J. A KOL.:. Didaktika matematiky pro studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Praha : SPN. 250 stran. 1989. HEJNÝ, M., KUŘINA, F.:. Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. (Child, School, Math. Constructive Approaches to the Mathematics Education.) Praha : Portál, 165 stran. 2001. RVP ZV - dostupné na http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf. Učebnice, pracovní sešity, metodické příručky pro matematiku pro 1. stupeň ZŠ. VERSCHAFFEL, L., GREEN, B., DECORTE, E.:. Whole number concepts and operations. In F. K. Lester, Jr. (Ed.) Second Handbook of research on Mathematics teaching and learning. Charlotte (USA) : Information Age Publishing, 557-628. 2007.
Požadavky
Písemný seminární úkolKontrolní písemná práce - řešení problémových úloh
Garant
doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.