Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika matematiky II (KMA / DMAK2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KMA / DMAK2 - Didaktika matematiky II, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

předpokládáno 4 dvouhodinové konzultace ve struktuře 1 hodina přednáška, 1 hodina seminář1. Slovní úlohy (vymezení, fáze řešení slovní úlohy, efektivní řízení žáků při řešení slovních úloh). Jednoduché slovní úlohy. Charakteristika a třídění jednotlivých typů. Metody znázorňování.2. Typy složených slovních úloh. Matematizace a plán řešení. Slovní úlohy řešené zvláštním obratem (typy, metodika jejich řešení). Učení řešením problémů. Chyby při řešení slovních úloh jako diagnostický prostředek.3. Geometrické učivo v osnovách prvního stupně základní školy. Metodika vyvozování geometrických pojmů a jejich řazení. Pojetí geometrie vycházející z praktických zkušeností žáků. Teoretická východiska didaktického systému a jejich odraz v geometrických úlohách. Metody práce v geometrii. Metodika nácviku rýsování. Použití dalších metod: kreslení, vystřihování, modelování, vybarvování. Ukázky úloh.4. Shodnost (teoretický základ a didaktické interpretace, příklady úloh). Míra v geometrickém učivu (délka, obsah, objem). Prvky funkčního myšlení v učivu 1. stupně ZŠ. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací programy. Hodnocení a klasifikace v matematice na prvním stupni.

Získané způsobilosti

Student získá přehled (a) o typech a metodách řešení slovních úloh na prvním stupni základního vzdělávání, (b) možnostech interpretace geometrie a (c) kompetence v rozpracování řešitelských postupů a geometrických pojmů pro školní vyučování, diagnostikování a evaluaci žákovských postupů.

Literatura

DIVÍŠEK, J. A KOL.:. Didaktika matematiky pro studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Praha : SPN. 250 stran. 1989. HEJNÝ, M., KUŘINA, F.:. Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. (Child, School, Math. Constructive Approaches to the Mathematics Education.) Praha : Portál, 165 stran. 2001. LESH, R., ZAWOJEWSKI, J.:. Problem solving and modeling. In F. K. Lester, Jr. (Ed.) Second Handbook of research on Mathematics teaching and learning. Charlotte (USA) : Information Age Publishing, 763-804. 2007. RVP ZV - dostupné na http://www.vuppraha.cz/soubory/RVPZV_2007-07.pdf. BATTISTA, M.T.:. The development of geometric and spatial thinking. In F.K. Lester, Jr. (ed.) Second Handbook of research on mathematics teaching and learning. Charlotte : Information Age Publishing., str. 843-908. 2007. Učebnice, pracovní sešity, metodické příručky pro matematiku pro 1. stupeň ZŠ.

Požadavky

Účast na přednáškách a seminářích, test, seminární práce a její prezentace v semináři, ústní zkouška.

Garant

doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.