Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika SŠ (KPE / DIŠS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / DIŠS - Didaktika SŠ, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Tematický plán přednášek:Předmět didaktika, didaktika ve struktuře vědního pole, oborové didaktiky, základní pojmy: vyučování, vzdělávání atd.Historický přehled koncepcí vyučováníStruktura procesu vyučováníOrganizační formy vyučováníVyučovací metody (monologické)Vyučovací metody (dialogické)Projektová metodaProblémová metodaZákladní pedagogická dokumentaceDiagnostika výsledků vyučovacího procesu, didaktické testyDidaktické prostředkySystém výuky na střední školyPedagogická komunikace, vztah učitele a žáka ve vyučováníVýzkumné metody v práci třídního učiteleTematický plán seminářů:Cíle a obsah vyučování - rozbor přípravy učitele na výuku, práce se vzdělávacím obsahem, tvorba vizuálních pomůcek, prezentační technika při výuce ve škole a její praktické využití.Využití metod a organizačních forem ve vyučováníSkupinové a kooperativní vyučování, příklady práce se skupinou, role učitele v přípravě skupinové práce, trénink při řešení modelových úloh.Monologické metody - příprava výkladu a vysvětlování.Vyučovací metody dialogické, vedení rozhovoru s žákem, ústní zkoušení, rozhovor s rodiči, rozbor výsledků práce žáka.Problémová a projektová výuka.Pedagogická komunikace, vztah učitele a žáka ve vyučování, Trénink pedagogické komunikace - verbální a nonverbální projev.Aktivita žáků ve vyučování, prostředky aktivizace práce žáků vyučování, rozvoj tvořivosti.Diferenciace a individualizace v procesu vyučování.Metody a formy třídního managementu.- 14. Náslech a rozbor vyučování v praxi

Získané způsobilosti

Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů teorie vyučování a vztahů ve výchovně vzdělávacím procesu, objasnění vývoje didaktiky a výchovného působení vzhledem ke společenským změnám. Pomáhá studentům v orientovat se v soudobých změnách v přístupech a pojetích výuky.

Literatura

Průcha, J. :. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2001. Svobodová, Jůva:. Alternativní školy. Brno, Paido 1996. Červenka, S.:. Angažované učení. Praha, T. Houška 1992. Štverák, V.:. Dějiny pedagogiky I., II. SPN, Praha .1980. Komenský, J.A.:. Didaktické spisy. Praha, Dědictví Komenského 1951. Kasíková , H.:. Kooperativní vyučování, kooperativní škola. Praha Portál, 1997. Průcha, J. :. Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997. Petty, G.:. Moderní vyučování. Praha, Portál 1996. Maňák, J.:. Nárys didaktiky. Brno, PdF MU 1993. Skalková, J.:. Obecná didaktika. Praha, ISV 1999. Pasch, M a kol.:. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha Portál 1998. Badegruber, B. Otevřené učení v 28 krocích. Praha Protál, 1994. ISBN 80-85282-76-3.Průcha, J. :. Pedagogický slovník. Praha, Praha 1995. Vališová, A. Pedagogika pro učitele. Praha. Grada, 2007. Helus, Z.:. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha, SPN, 1982. Kličková, M.:. Problémové vyučování ve školní praxi, Praha, SPN 1989. Mechlová, E., Horák, F.:. Skupinové vyučování na základní a střední škole. Praha, SPN 1986. Bertrand, Y.:. Soudobé teorie vzdělávání. Praha , Portál 1998. Tolstý, L.N.:. Spisy sv.9. Pedagogické stati. Praha J.Otto, 1897. Cangelosi, S.:. Strategie řízení třídy. Praha, Portál 1993. Váňová, R.:. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Ped. Fakulta UK, Praha, 1997. Houška, T.:. Škola je hra! Praha, autor vlastním nákladem 1993. Kašová, J.:. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž, IUVENTA 1995. Kalhous - Obst a kol. :. Školní didaktika. Praha, Portál 2002. Fisher, R.:. Učíme děti myslet a učit se. Praha, Portál 1997. Vorlíček, Ch.:. Úvod do pedagogiky, Jinočany, H&H, 2000. Váňová, R., Rýdl, K., Valenta,:. Výchova a vzdělávání v českých dějinách IV. díl - 1. svazek. Karolinum, Praha, 1992. Maňák, J., Švec, Vl.:. Výukové metody. Brno, Paido 2003. Váňová, R.:. Vývoj počátečního školství v českých zemích. SPN, Praha, 1986. Skalková, J.:. Za novou kvalitu vyučování. Brno, Paido 1995.

Požadavky

Studium odborné literatury, aktivní účast při semináři, seminární práce a ústní zkouška.

Garant

doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.

Vyučující

Mgr. Luboš KRNINSKÝdoc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.PhDr. Iva Žlábková, Ph.D.Mgr. Luboš KRNINSKÝdoc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr.PhDr. Iva Žlábková, Ph.D.