Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interkulturní výchova a vzdělávání I (KPE / IKVZ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / IKVZ1 - Interkulturní výchova a vzdělávání I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

TÉMATA (POŘADÍ NENÍ ZÁVAZNÉ: OBSAHOVÁ NÁVAZNOST DISKUSE NA PŘEDNESENÉ REFERÁTY):1) Vzájemné seznámení všech, pravidla semináře jako "dílny". ANKETA: očekávání studentů.2) ZÁKLADNÍ POJMY: Kultura,MULTIKULTURALISMUS, INTERKULTURNÍ vs MULTIKULTURNÍ výchova a vzdělávání. CÍLE a PROCES INTERKULTURNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. ANKETA: etnické a kulturní skupiny žijící v ČR3) ETAPY PROCESU a METODY INTERKULTURNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. DOPORUČENÉ ZDROJE INFORMACÍ; OBECNÉ ZÁSADY ÚSPĚŠNÉ DISKUSE a INTERAKTIVNÍ VÝUKY.4) GENDER, sexuální a sociální atributy v měnící se společnosti: Utváření a ovlivňování postojů. Video: ŽENY PROMĚNY. Anketa: MUSLIMSKÝ ŠÁTEK, mešity, synagogy v křesťanské a sekulární společnosti.5) Komu a k čemu slouží xenofobie a rasismus. Video (+ diskuse k tématu): 100% BÍLÝ6) Utváření a "zralost" postojů (k sobě - a k jiným lidem). "My" - a jiné národnosti očima Českých studentů. ANKETA: Vlastnosti: ROMÚ / ČECHŮ / VIETNAMCŮ / UKRAJINCŮ / MUSLIMŮ ??7) Export / Import "moderních" politických a ekonomických systémů a dopad na původní kultury. Video (+ diskuse k tématu): POUČENÍ Z LADAKHU.8) ROMOVÉ V ČR 1:Video (+ diskuse k tématu): ROMOVÉ 20. STOLETÍ.9) ROMOVÉ V ČR 2: Video (+ diskuse k tématu): Romové - ČERNÉSLOVO.10) KULTURA CHUDOBY: Video (+ diskuse k tématu): ÚŽERA.11) SOCIÁLNÍ a PSYCHOLOGICKÉ důvody interkulturní migrace. "Viny" menšin a (i)migrantů. Video: Mohli jsme žít spolu.12) Vůdcové a "bosové": "sekty" - a manipulace. Video (+ diskuse k tématu): MESSIÁŠ13) Jak vzniká nenávist: Video: OBRAZ NEPŘÍTELE14) Závěrečná (zápočtová) "KONFERENCE": presentace portfolií, projektů a esejí

Získané způsobilosti

Orientace v tématu interkulturní psychologie a dovednost aplikovat psychologii ve vztazích a ve výchovně- vzdělávacím kontextu. Senzibilizace vůči kulturní jedinečnosti a znalost historického zakotvení různých sociokulturních skupin a jejich způsobů vztahování se k základním potřebám. Schopnost předcházet projevům intolerance a diskriminace.

Literatura

All Different-All Equal. Strassbourg, Education Pack., 1995. Pike G. - Selby D.:. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha, 2001. Geertz, C. Interpretace kultur. Praha, 2000. Benedictová, R. Kulturní vzorce. Praha: Argo, 1999. Šišková T. (ed.):. Menšiny a migranti v České republice. Praha, 2001. Budil, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1998. SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. Tomeš, I. a Koldinská, K. Sociální právo Evropské unie. Praha: CH.Beck, 2003. Praha, 2001. Murphy, F. R.:. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, 1998. Šišková, T. (ed.):. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha, 1998.

Požadavky

ÚKOLY A POVINNOSTIA. Průběžné -po celý (kurz):1. PORTFOLIO (povinně): POSTUPNĚ VYTVÁŘENÝ SOUBOR POZNATKŮ PRO BUDOUCÍ PRÁCI V ROLI UČITELE.2. REFERÁT nebo koreferát (volitelně), například případová studie 3. PROJEKTY (volitelné): prevence xenofobie a rasismu skrze vlastní vyučované (aprobační) předměty (např. SEZNAM SE A POZNEJ KONKRÉTNÍHO "CIZINCE"). 4. ESEJE (volitelné):B. Závěrečná povinnost - ESEJ "CO SI ODNÁŠÍM pro svou profesní praxi ZE SEMINÁŘE a z aktivit s ním souvisejících"C. Zápočtová "KONFERENCE": prezentace portfolií, projektů a esejí.

Garant

Mgr. Jan Vaněk

Vyučující

Mgr. Tomáš MRHÁLEKRam Thein, Ph.D.Mgr. Jan Vaněk