Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interkulturní výchova a sebevýchova (KPE / IVSZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / IVSZ - Interkulturní výchova a sebevýchova, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Seminář navazuje na přednášku Interkulturní výchova a sebevýchova (IVSZ). Je zaměřen prakticky na aplikaci znalostí z interkulturní psychologie získaných v přednáškách a jejich aplikací v mezilidských vztazích, zejména ve výchovně-vzdělávacím kontextu.V semináři se využívají různorodé techniky na zvyšování citlivého vnímání a akceptace vlastní a jiných kultur, rozdílů a podobností mezi nimi, a dále cvičení dovedností v interkulturní komunikaci, diskuse aktuálních témat.Důraz je kladen zejména na osobní porozumění a na angažovanost studentů.Cílem semináře je a) podpořit a rozvíjet porozumění a kompetence pro jednání s lidmi s kulturně odlišným původem, b) vytvářet podněty k interkulturní sebevýchově.Dílčí témata/námětyOsobní a etnická identita, moje a cizí, jiný kraj - jiný mrav, můj přístup k novému a odlišnému, tolerantní učitel tolerantní žáci?, aktuální interkulturní témata ve společnosti, atd.

Získané způsobilosti

Cílem je získaní hlubšího porozumění pro situace a vztahy v multikulturním kontextu. Na základě získaného poznání se očekává rozvíjení kompetence pro jednání s lidmi s kulturně odlišným původem: interpretace a přístupy k řešení problematických situací, angažovanost a schopnost vytváření přátelského multikulturního prostředí.

Literatura

BERRY, J.W., POORTINGA, Y.H., SEGALL, M.H. & DASEN, P.R.:. Cross-cultural psychology: Research and applications, Cambridge, VB, Cambridge University Press,1992. Pike G., Selby D.:. Cvičení a hry pro globální výchovu 1. a 2. Praha 2000 a 2001. BERRY, J.W., SEGALL, M.H., KAGITÇIBASI, C. (eds.):. Handbook of cross-cultural psychology (2-nd ed.), Boston, MA, Allyn & Bacon,1997. INTERKULTURNÍ VÝCHOVA na portálu katedry. Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Projekt varianty Člověk v tísni, 2002. ZELOVÁ,A.:. Medzikultúrna psychológia.In VÝROST,J., SLAMĚNÍK,I.: Sociální psychologie, ISV, Praha, 2001. ŠIŠKOVÁ, T. (ED.):. Menšiny a migranti v České republice, Praha, Portál, 2001. PRŮCHA, J.:. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum, ISV, Praha, 2001. BAKALÁŘ,P.:. Psychologie Romů, Votobia Praha, 2004. Kolektiv:. Romové v České republice, Praha, Socioklub-Expedice, 1999. NAVRÁTIL, P. a kolektiv:. Romové v české společnosti, Praha, Portál, 2003. ŠIŠKOVÁ, T. (Ed).:. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 1998.

Požadavky

Aktivní a častá účast, příspěvek o jedné aktuální události/problému v rámci společenského dění, která/ý je zajímavá z "interkulturního" pohledu.

Garant

Mgr. Zuzana Štefánková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Zuzana Štefánková, Ph.D.Mgr. Jan Vaněk