Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele MŠ I (KPE / MPSB1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / MPSB1 - Psychologie pro učitele MŠ I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní poznatky z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které jsou zásadní pro práci učitele MŠ.Studenti se seznamují se stručnou historií psychologie, především s myšlenkami humanistické, konstruktivistické, kognitivní psychologie. Důraz je kladen na porozumění osobnostnímu přístupu a propojení uvedených myšlenkových zdrojů s principy v současném pojetí předškolního vzdělávání (RVP, Bílá kniha). Demonstrace teorie na příkladech z výchovné praxe.Determinace osobnosti - vrozené +získanéSocializace dítěte (rodina, rodinný vých. styl, multikulturní kontext, střet hodnot rodiny a společnosti)Citová vazba (attachment)Struktura osobnostiTemperamentCharakterSchopnostiNormalita2. Úvod do studiaA) práce s odbornou literaturou a psaní odborných prací:Orientace v základní odborné literatuřePřehled v odborných časopisechvyhledávání literárních zdrojů a pravidla pro jejich citacevyhledávání v internetu, elektronických databázíchobsah a formální úprava odborných prací (seminární práce, referát, recenze, kasuistiky, bakalářské práce)B) seznámení se způsobem studia na PF JČU: prostory, knihovna, vyučující, zvyklosti, atd.

Získané způsobilosti

Osvojení důležitých poznatků a termínů z psychologické teoriePorozumění základním termínům ze psychologie osobnosti a schopnost aplikace poznatkůOsvojení osobnostního přístupu ve výchově a vzděláváníPorozumění souvislostí mezi psychologickou teorií a pedagogickou praxíKompetence v hledání literárních zdrojů a formální úpravě odborných prací.

Literatura

Helus, Z.:. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. (Druhé přepracované vydání.). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: MŠMT, 2000. Prekoppová, J. ,Schweizerová,Ch.:. Neklidné dítě, Praha: Portál, 2008. Helus, Z.:. Osobnost a její vývoj. UK PF, 2003. Matějček, Z., Langmeier, J.,:. Počátky našeho duševního života, Praha: Panorama, 1987. Paulík, K.:. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010. Paulík, K.:. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010. Sobotková, I.:. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2000. Sobotková, I.:. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2000. Leman, K.:. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 1997. Helus, Z.:. Úvod do psychologie. Praha: Grada 2011. Piťha, P.:. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006. Šolcová, I.:. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. Rogers, C.R.:. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. Stuchlíková (ed.) a kol.:. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005.

Požadavky

Vypracování seminární práce z tematického okruhu semináře (vlastní výběr formy)

Garant

PhDr. Marta Franclová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Marta Franclová, Ph.D.Mgr. Veronika Plachá