Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele MŠ IV (KPE / MPSB4)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / MPSB4 - Psychologie pro učitele MŠ IV, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Osobnostní přístup; inspirační zdroje současného pojetí edukaceSocializace (primární x sekundární, sociální učení Odměny a tresty -hodnocení )Interakce v edukačním procesu, sociální potřeby (rozvoj a kultivace) - afiliace, prestiže, K. Horneyová - směry vztahování se k lidemKlima třídyv MŠ a péče o něj a jeho diagnostikaRozvoj sebepojetí dětí; rozvoj emoční inteligence; rozvoj morálního usuzování, rozvoj resilience, využití příběhu, dětské literatury prostředky stimulující rozvoj osobnosti - četba, pohádky, relaxace?.Práce s atribucemi - jako významný moment v mateřské školeMotivace - poznávací, sociální, výkonová, zóna nejbližšího vývojeVliv očekávání učitele na žákaVýchovné styly; psychologická problematika individuálního přístupuPozorování dítěte jako klíčová metoda pedagogické diagnostikyDalší metody diagnostiky (analýza výkonů dítěte, ?), význam diagnostické činnosti a využitíjejich výsledků v edukačním procesuRodina vs. MŠ - adaptace, spolupráce, komunikace, střet hodnot, multikulturní aspekty, diagnostika rodiny

Získané způsobilosti

absolvování kurzu bude student orientován v pedagogickopsychologické problematice edukace v MŠ

Literatura

Mareš, J.-Man,F.- Prokešová,L.:. Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. In: Pedagogika, 46, 1996, č.1, s.5-17. 1996. Vališová, A. et al:. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. Millerová, A:. Cesty života - odhalování dětského příběhu v každém z nás. Praha: Lidové noviny, 2001. Matějček. Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994. Helus, Z.:. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. (Druhé přepracované vydání.). Mareš, J.- Křivohlavý, J.:. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Mareš, J.:. Nová taxonomie kladných stránek člověka - inspirace pro pedagogiku a pedagogickou psychologii. - In: Pedagogika, 2008, č. 1, s.4-20. Hřebíčková, M.:. Nové přístupy ke zkoumání rysů - pětifaktorový model osobnosti. In: Blatný, M. a kol:. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010, s.43-70.2011. Zelinková, O.:. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Helus ,Z. - Bravená, N. - Franclová, M.:. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova. Hoskovcová, S.- Šírová, E.:. Posilování profesní kompetence učitelů v měnícím se edukačním prostředí. - In: Gillernová, I. et al.: Psychologické aspekty změn v české společnosti. Praha: Grada, 2011, str. 153-163. Spilková, V. a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. Hrabal, V. - Man, F. - Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha:SPN, 1989. Vágnerová, M.:. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál. 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. Helus, Z.:. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2007. Učení je skryté bohatství. Praha: Univerzita Karlova- Pedagogická fakulta,1997. Helus, Z.:. Úvod do psychologie. Praha: Grada 2011. Piťha, P.:. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006. Horká, H.:. Výchova pro 21. Století - Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. Šolcová, I.:. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. Vágnerová, M.:. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. Štech, S. - Viktorová, I.:. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In: Kolláriková, Z.- Pupala, B. (ed.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. S. 57-94.

Požadavky

Vypracování seminární práce z tematického okruhu semináře (vlastní výběr formy).Pokračování čtenářského deníku naučné literatury i beletrie.

Garant

prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.

Vyučující

prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.Mgr. Zuzana Štefánková, Ph.D.