Předmět Speciální pedagogika I (KPE / MSPK1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / MSPK1 - Speciální pedagogika I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obor speciální pedagogika (oborové vymezení, cíle a úkoly, základní pojmy, metody speciální pedagogiky, socializace ve speciální pedagogice, komplexní rehabilitace a její složky, speciálně pedagogická prevence, školský poradenskýsystém v ČR).- Inkluzivní pedagogika jako koncept edukace (postupný přechod od integračních trendů k inkluzi, základní aspektyintegračního/inkluzivního procesu, tj. inkluzivní škola: plán inkluzivního rozvoje školy a rozvíjení inkluzivní praxe; dítěv inkluzivní škole: dítě s narušením, s postižením, s ohrožením; učitel v inkluzivní škole:učitelské kompetence proinkluzi, jejich rozvoj a aplikace v praxi, sebereflexe jako důležitý nástroj učitele, individuální vzdělávací program;rodina a inkluze: rodina jako socializační a edukační prostředí, výchovné styly a nároky rodičů, spolupráce rodiny aškoly; nástroje podpory integrativního/inkluzivního vzdělávání:vybrané a aktuálně platné právní předpisy a normy,vztahující se k integraci, systém financování, podpůrné struktury a jejich organizace, politika podporující inkluzi.
Získané způsobilosti
Vědomosti probírané v jednotlivých tématech, schopnost načrtnout plán inkluzívního rozvoje MŠ, orientace v názvosloví speciální pedagogiky.
Literatura
Hájková, V., Strnadová, I.:. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. VÍTKOVÁ, M.:. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. LAZAROVÁ, B.:. Netradiční role učitele: o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0. OPATŘILOVÁ, D. (ed.):. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU 2006. ISBN 80-210-3977-9. HADJ MOUSSOVÁ, Z.:. Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN80-7290-146-X. NOVOSAD, L.:. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7. HUTAŘ J.:. Sociálně právní minimum pro zdravotně postižené, SzdP Praha, 2004. ISBN 80-903640-2-0. SLOWÍK, J.:. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. Šauerová, M., Špačková, K., Nechlebová, E.:. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1. MICHALÍK, J.:. Škola pro všechny, aneb, Integrace je když- . Vsetín : ZŠ Integra, 2002. ISBN 80-238-9885-X. JANKOVSKÝ, J.:. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 1. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. LECHTA, V. (ed.):. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. MICHALÍK, J. a kol.:. Zdravotní postižení a pomáhající profese, Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
Požadavky
Účast na přednáškách a seminářích, prostudování odborné literatury.
Garant
PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D.
Vyučující
PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D.