Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poruchy chování (KPE / PCHS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PCHS - Poruchy chování, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Vzájemné seznámení, očekávání studentů. Pravidla semináře jako "dílny".2) ZÁKLADNÍ POJMY: Vada / chyba / nedostatek / defekt / porucha - NEJSOU totéž z hlediska příčiny "PORUCH CHOVÁNÍ".3) NEJČASTĚJŠÍ PORUCHY CHOVÁNÍ v KONTEXTU života dítěte. DĚTSTVÍ není selanka, ale ÚKOL a PRÁCE.4) ÚZKOST A STRACH - přirozený a funkční, resp. patologický. Lidské potřeby, PŘIPOUTÁNÍ", dlouhodobé důsledky deprivace.5) PORUCHY CHOVÁNÍ vs VÝVOJOVÉ DYSFUNKCE (ADHD např.),6) PORUCHY CHOVÁNÍ vs PSYCHOPATIE, NEURÓZY A PSYCHÓZY.7) PORUCHY CHOVÁNÍ - a VÝVOJOVÉ PORUCHY UČENÍ8) Etologie člověka. Proxemika. Teritorialita - a vztahy. SOCIÁLNÍ zdroje PORUCH CHOVÁNÍ.9) AGRESE a AGRESIVITA jako přirozený jev - a jako PORUCHA.10) Sociabilita, individualismus a souvislosti. ASOCIÁLNÍ - a ANTISOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ.11) ŠIKANA, iniciátoři, agresoři - a oběti. Učitelé a rodiče taky mohou šikanovat!12) ZÁŠKOLÁCTVÍ a jiné "absentérství", VYHÝBÁNÍ SE ŠKOLE, TOULÁNÍ. ÚTĚKY Z DOMOVA. Únik je přirozenou reakcí na ohrožení.13) EXPERIMENTOVÁNÍ S DROGAMI jako sociální zvyklost. "Primitivní" a "moderní" společenské rituály( doping. NEDROGOVÉ ZÁVISLOSTI: Jídlo, auta, hračky, aktivity či vztahy jako jako drogy.14) OSOBNOST UČITELE - význam "učitele - člověka" pro edukaci a reedukaci žáků s poruchami chování.

Získané způsobilosti

Orientace v problematice poruch chování, zejména jejich odlišování od adolescentních "manifestací" formou sice nepřiměřených, avšak psychologicky vzato přiléhavých vzhledem k věku či okolnostem. Schopnost rozpoznávání případů zvládnutelných výchovou od těch patologických, přesahujících pedagogickou kompetenci a vyžadují odbornou léčbu. Prevence poruch chování jak ve škole, tak v rodinách.

Literatura

Říčan, P.:. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha, Portál, 1995. Hajný, M. - Klouček, E. - Stuchlík, R.:. Akta Y - drogový problém versus rodina. Nešpor, K.:. Návykové chování a závislost. Praha, Portál, 2000. Maloney, M. - Kranzová R.,:. O poruchách příjmu potravy. Praha, LN, 1997. Matějček, Z.:. Po dobrém, nebo po zlém?. Praha, Portál, 1997. Pokorná, V.:. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha, Karolinum, 1993. Shedyová-Kurcinková, M.:. Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha, 1998. Train, A.:. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha, Portál. Nožina, M.:. Svět drog v Čechách. Praha, 1996.

Požadavky

A. Průběžné -po celý (kurz):1. PORTFOLIO (povinně): POSTUPNĚ VYTVÁŘENÝ SOUBOR POZNATKŮ PRO BUDOUCÍ PRÁCI V ROLI 2. REFERÁT nebo koreferát (volitelně), například případová studie 3. PROJEKTY (volitelné) : 4. ESEJE (volitelné):a. Gender / sex / role / komunikace / sociální nároky - a potenciální vliv na PCHb. Vliv "rodinné kultury" na postoje a chování dětí a adolescentůc. Klima školy - jeho vliv na postoje a chování: jak zaměstnanců školy, tak žákůB. Závěrečná povinnost - ESEJ "CO SI ODNÁŠÍM ZE SEMINÁŘE a z aktivit s ním souvisejících"C. Zkoušková /zápočtová "KONFERENCE": presentace portfolií, projektů a esejí + odpověď na 1 náhodně přidělenou otázku.

Garant

Mgr. et Mgr. Jiří KressaPaedDr. Pavel Štursa