Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická a školní psychologie (KPE / PGSK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PGSK - Pedagogická a školní psychologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogická psychologie a její současná situace. Vymezení vztahů zejména k poradenské a školní psychologii.2. Učení - vybrané teorie (včetně Vygotského a Galperina), druhy učení, zákonitosti učení.3. "Mastery learning (orientation)" - zvládající učení vs. "helpless-orientation".4. Obecné a specifické determinanty učebního výkonu.5. Osobnost učitele a jeho kompetence. Vytváření pedagogických a sociálně psychologických dovedností.6. Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj.7. Očekávání ve třídě (sebenaplňující se proroctví, pygmalion-efekt, kauzální atribuce, preferenční postoje, schematizující typizování žáků).8. Negativní ovlivňování studijních výsledků handicapy (orientace na chybu, neefektivní studijní postupy, snížená výkonnost pozornosti a soustředění, oslabená motivace, nekvalitní jazykový kód).9. Činitelé aktualizace potencionalit žáka.10. Interakce a komunikace ve škole.11. Soc. skupina a její efektivita.12. Socializace, její podstata a druhy.13. Školní třída jako sociální skupina (diagnostikování I-P vztahů a klimatu ve třídě).14. Psychologické zvláštnosti výchovných metod.15. Psychologické aspekty tvořivosti žáků a její podpora.16. Motivace a vůle ve škole - základní konceptualizace (poznávací/autodeterminované motivace, výkonová motivace, sociální motivace, kontrola /řízení/ činnosti /Kuhl/).17. Podpora (ovlivňování) učební motivace (aspirační úroveň, atribuce, vztahové normy, "flow" prožitek, zájem, autoregulační strategie).18. Neprospívající žák.19. Relativní neprospěch a jeho odstraňování.20. Naučená bezmocnost a naučený optimismus ve škole - základní explanační modely.21. Paradoxní účinky učitelových motivačních přístupů.22. NZŠ a negativní emoce ve škole a jejich zvládání (včetně "copingových" strategií).23. Nejčastější duševní poruchy a poruchy chování ve školním věku.24. Volný čas jedince a jeho náplň.25. Asociální a antisociální projevy. Delikvence, toxikománie, alkoholismus, gamblerství.26. Dětská interpretace světa a základní pojetí učiva.27. Rodina a výchova.28. Strukturování učiva.29. Učení z textu.30. Učení z obrazového materiálu.31. Autoregulace učení (self-regulated learning).32. Zvládání zátěže ve škole.

Získané způsobilosti

Student se orientuje v problematice pedagogické a školní psychologie; Zvládání základní diagnostické metody učitele primární školy.

Literatura

Henning, C., Keller, G.:. Antistresový program pro učitele. Praha, Portál 1996. Kaplan, P.S. (1990). Educational Psychology for Tomorrow´s Teacher. St. Paul. New York. Rost, D. H. (Hrsg.):. Handwörterbuch Pedagogische Psychologie, PVU, Weinheim. Zelinková, O.:. Poruchy učení. Praha, Portál 2003. Drapela, V. J.:. Přehled teorií osobnosti. Praha, Portál 1997. Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole, SPN, Praha 1984, 1989. Čáp, J., Mareš, J.:. Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001. Fontana, D.:. Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 1996. Čáp, J.:. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK 1993. Sborník Mezinárodní klasifikace nemocí 10. revize. Duševní poruchy a poruchy chování. Praha, Psychiatrické centrum 1992. Cangelosi, J.S.:. Strategie řízení třídy. Praha, Portál 1994.

Požadavky

Seminární práce na závěr semestru, písemný test v zápočtovém týdnu, ústní zkouška.

Garant

prof. PhDr. František Man, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. František Man, CSc.Mgr. Josef NOTA, Ph.D.