Předmět Pedagogická propedeutika (KPE / PPRK)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PPRK - Pedagogická propedeutika, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obsah přednášek:1. Pojetí a předmět pedagogiky. Její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční, základní pedagogické pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, vzdělání, edukace, edukant, edukátor2. Pedagogické myšlení J. A. Komenského3. Pedagogické myšlení Rousseaua, Pestalozziho4. Německá klasická pedagogika (Herbart, herbartismus)5. Pedocentrismus, pragmatismus, Dewey, Kilpatrick. Pokusné a reformní školy v českých zemích6. Určeno k samostudiu: Klasické alternativní školy, moderní alternativní školy7. Česká výchovně-vzdělávací soustava. Transformace české školy po roce 1989. Kurikulum.Určeno k samostudiu: Významné výchovně-vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, RVP).8. Vybraná témata z pedeutologie-profese učitele, Standart kvality profese učitele, pojem kompetence, profesionální etikaÚkoly vztahujících se k přednáškám, které budou kontrolovány u zkoušky a na něž bude na přednáškách navázáno:1. Vyjádřit se písemnou formou k jednomu z následujících výroků J.A, Komenského:a) Žákovi náleží práce, učiteli řízeníb) "?nalézt způsob, podle něhož by vyučující učili méně, žáci se naučili více, ve škole bylo méně shonu a marné práce, ale více klidu, potěšení a trvalého výsledku".c) "Škola bez kázně, mlýn bez vody.",2. Písemně dle vlastního názoru vyjádřit klady a nedostatky RVP3. Písemně vyjádřit svůj názor na Standart kvality profese učitele
Získané způsobilosti
Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru. Studenti se budou na konci kurzu orientovat ve vývoji pedagogického myšlení.
Literatura
Průcha J.:. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vašutová J.:. Být učitelem, Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK, 2007. Kasper T., Kasperová D. :. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. Průcha J.:. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, RVP pro základní vzdělávání. Vališová A, Kasíková H.:. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2006. Průcha J.:. Přehled pedagogiky. Praha: Karolinum, 1995. www.msmt.cz/standartucitele.
Požadavky
Zkouška z učiva probíraného na přednáškách a z prostudované doporučené literatury. Zkouška bude ústní formou. Dále bude vyžadováno plnění úkolů vztahujících se k přednáškám, které budou kontrolovány u zkoušky a na něž bude na přednáškách navázáno.
Garant
PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Margareta Garabiková Pártlová, Ph.D.PaedDr. Helena Havlisová, Ph.D.