Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele 1. stupně ZŠ I (KPE / PSUK1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PSUK1 - Psychologie pro učitele 1. stupně ZŠ I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. biologické vs. sociální mezníky a činitelé vývoje, individuální vývojové zvláštnosti2. prenatální vývoj; první tři roky3. předškolák4. Školní zralost5. vývoj konkrétních oblastí ve školním věku6. motorika a tělesné změny; sex.výchova7. kognice; výtvarný projev (i jako cesta poznání dítěte); základní existenciální a spirituální otázky;8. řeč - a patologický vývoj řeči (omezený x rozvinutý jazykový kód)9. Socio - emoční vývoj, EQ, SQ, altruismus a prosociální chování10. Morální vývoj11. Učení12. Některé psychické a behaviorální poruchy dětí mladšího školního věku (specifické poruchy učení; mentální retardace, autismus, hyperaktivita, agresivní chování, DMO, epilepsie, neurózy, atd.)

Získané způsobilosti

po absolvování kurzu bude student orientován v pedagogickopsychologické problematice edukace na 1. stupni ZŠ

Literatura

Mareš, J.-Man,F.- Prokešová,L.:. Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. In: Pedagogika, 46, 1996, č.1, s.5-17. 1996. Vališová, A. et al:. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. Millerová, A:. Cesty života - odhalování dětského příběhu v každém z nás. Praha: Lidové noviny, 2001. Matějček. Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994. Helus, Z.:. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. (Druhé přepracované vydání.). Koťátková, S.:. Kompetence dítěte předškolního věku a jejich souvislosti se sebepojetím a sebeuplatněním dítěte, jeho socializací a komunikací. In : Pedagogika, 50, 2000, č.1, s. 56-64. Mareš, J.- Křivohlavý, J.:. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Mareš, J.:. Nová taxonomie kladných stránek člověka - inspirace pro pedagogiku a pedagogickou psychologii. - In: Pedagogika, 2008, č. 1, s.4-20. Hřebíčková, M.:. Nové přístupy ke zkoumání rysů - pětifaktorový model osobnosti. In: Blatný, M. a kol:. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010, s.43-70.2011. Zelinková, O.:. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Helus ,Z. - Bravená, N. - Franclová, M.:. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova. Hoskovcová, S.- Šírová, E.:. Posilování profesní kompetence učitelů v měnícím se edukačním prostředí. - In: Gillernová, I. et al.: Psychologické aspekty změn v české společnosti. Praha: Grada, 2011, str. 153-163. Spilková, V. a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. Hrabal, V. - Man, F. - Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha:SPN, 1989. Vágnerová, M.:. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál. 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. Helus, Z.:. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2007. Učení je skryté bohatství. Praha: Univerzita Karlova- Pedagogická fakulta,1997. Hříbková, L.:. Učení ve škole - kognitivní nebo osobnostní přístup ? - In: Pedagogika, 2008, č.2, s. 101-103. Helus, Z.:. Úvod do psychologie. Praha: Grada 2011. Piťha, P.:. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006. Horká, H.:. Výchova pro 21. Století - Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. Jedlička, R.:. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál 2011. Šolcová, I.:. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. Vágnerová, M.:. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. Štech, S. - Viktorová, I.:. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In: Kolláriková, Z.- Pupala, B. (ed.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. S. 57-94.

Požadavky

Vypracování seminární práce - aplikace některého tématu do učitelského kontextu; rozsah 3 - 5 stranČtenářský deník obsahující postřehy z odborné i neodborné literatury (včetně časopiseckých článků a filmů), aplikovatelné na problematiku učitelství v širokém kontextu studia (minimálně 5 zápisů). Zápisy v deníku navazují na zápisy z předchozích psychologických kurzů)Pokračování čtenářského deníku naučné literatury i beletrie.

Garant

prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.

Vyučující

PhDr. Marta Franclová, Ph.D.prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.