Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie pro učitele 1. stupně ZŠ II (KPE / PSUK2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PSUK2 - Psychologie pro učitele 1. stupně ZŠ II, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Mladá a střední dospělost - představa věkového kontextu učitele2. Osobnost učitele 1. stupně ZŠ v kontextu očekávánía. psychické vlastnosti, rysy,b. vědomosti a dovednosti,c. kompetence,d. altruismus a prosociálnoste. emoční inteligence3. Autorita formální a neformální4. Učitel jako vzor (identifikace a nápodoba jako druhy sociálního učení)5. Postoje učitele (pygmalion vs. golem efekt, autoregulované učení)6. Komunikace a asertivita učitele7. Učitel vs. Rodiče, učitel vs. Žák/žáci, učitel vs. Vedení školy8. Sebepojetí učitele9. Některé psychické a behaviorální poruchy (neurózy, patologie moci, psychózy, syndrom vyhoření, atd.)10. Psychohygiena v životě učitele11. Autodiagnostika a diagnostika učitele

Získané způsobilosti

po absolvování kurzu bude student orientován v pedagogickopsychologické problematice edukace na 1. stupni ZŠ

Literatura

Mareš, J.-Man,F.- Prokešová,L.:. Autonomie žáka a rozvoj jeho osobnosti. In: Pedagogika, 46, 1996, č.1, s.5-17. 1996. Vališová, A. et al:. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. Millerová, A:. Cesty života - odhalování dětského příběhu v každém z nás. Praha: Lidové noviny, 2001. Matějček. Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994. Helus, Z.:. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. (Druhé přepracované vydání.). Koťátková, S.:. Kompetence dítěte předškolního věku a jejich souvislosti se sebepojetím a sebeuplatněním dítěte, jeho socializací a komunikací. In : Pedagogika, 50, 2000, č.1, s. 56-64. Mareš, J.- Křivohlavý, J.:. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. Mareš, J.:. Nová taxonomie kladných stránek člověka - inspirace pro pedagogiku a pedagogickou psychologii. - In: Pedagogika, 2008, č. 1, s.4-20. Hřebíčková, M.:. Nové přístupy ke zkoumání rysů - pětifaktorový model osobnosti. In: Blatný, M. a kol:. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2010, s.43-70.2011. Zelinková, O.:. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. Helus ,Z. - Bravená, N. - Franclová, M.:. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova. Hoskovcová, S.- Šírová, E.:. Posilování profesní kompetence učitelů v měnícím se edukačním prostředí. - In: Gillernová, I. et al.: Psychologické aspekty změn v české společnosti. Praha: Grada, 2011, str. 153-163. Spilková, V. a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. Hrabal, V. - Man, F. - Pavelková, I.:. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha:SPN, 1989. Vágnerová, M.:. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál. 2000. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. Helus, Z.:. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada 2007. Učení je skryté bohatství. Praha: Univerzita Karlova- Pedagogická fakulta,1997. Hříbková, L.:. Učení ve škole - kognitivní nebo osobnostní přístup ? - In: Pedagogika, 2008, č.2, s. 101-103. Helus, Z.:. Úvod do psychologie. Praha: Grada 2011. Piťha, P.:. Výchova, naděje společnosti. Praha: Poustevník, 2006. Horká, H.:. Výchova pro 21. Století - Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000. Jedlička, R.:. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál 2011. Šolcová, I.:. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. Vágnerová, M.:. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. Štech, S. - Viktorová, I.:. Vztahy rodiny a školy - hledání dialogu. In: Kolláriková, Z.- Pupala, B. (ed.): Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. S. 57-94.

Požadavky

Aktivní zapojení do diskusí v podobě prezentování vlastních názorů a postojů, seminární práce v rozsahu 3 - 5 stran - Já jako učitel, čtenářský deník obsahující postřehy z odborné i neodborné literatury (včetně časopiseckých článků a filmů), aplikovatelné na problematiku primární školy v širokém kontextu studia (minimálně 5 zápisů; pokračování z předešlých kurzů).

Garant

prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.

Vyučující

prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.