Předmět Pedagogika pro učitele 1. stupně ZŠ I (KPE / PUK1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PUK1 - Pedagogika pro učitele 1. stupně ZŠ I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Koncepce primárního vzdělávání (základní teoretická východiska transformace po roce 1990, primární vzdělávání v evropské dimenzi (Delors), principy humanizace školy, psycho-didaktické principy nového pojetí vyučování jako vyučování orientovaného na dítě.Základní kurikulární dokumenty (Bílá kniha, RVP ZV, pojmy: klíčové kompetence, očekávané výstupy, formulace obsahu učiva, průřezová témata)Didaktika, vymezení předmětu, charakteristika základních didaktických koncepcí (v kontextu)Vyučování a různé teorie jeho výkladu (ve vztahu k didaktickým koncepcím), vymezení pojmu a obsahu vyučování, základní schéma vyučovacího procesu - konstruktivistické pojetí vyučování (vyučování postavené na principech konstruktivismu x transmisivní pojetí vyučování), vzájemný vztah učitele a žáků ve vyučování (na učitele orientovaného - na dítě orientovaného vyučování)Proces učení jako proces aktivního poznávání, podmínky procesu učení, fáze efektivního učení, osvojování vědění v procesu učení, činnostní a zkušenostní orientace vyučováníVýukové cíle, vymezení pojmu, oblasti výukových cílů (domény), zásady formulace výukového cíle, Bloomova taxonomie kognitivních a afektivních cílůIndividualizace a diferenciace ve výuce (ve vztahu k požadavkům humanistického, na dítě orientované vyučování)Metody výuky, vymezení pojmu, metoda ve vztahu k vyučování, variabilita v užívání spektra metod jako jeden z prostředků naplnění požadavků individualizace ve výuce. Třídění metod, charakteristika vybraných metod a jejich zhodnocení e vztahu k současným požadavkům na primární vzdělávání. Aktivizující výukové metody (heuristické metody, metody řešení problémů)Organizační formy výuky (komplexní výukové metody), vymezení pojmu, meze frontální výuky, skupinová a kooperativní výuka.Projektová výuka, integrovaná tematická výuka (zásady ITV podle Kovalikové - model Kovalikové), aplikace ITV v Začít spolu). Zásady vytváření projektu na 1. stupni ZŠ.
Získané způsobilosti
Orientace v kurikulárních dokumentech, znalost výukových koncepcí, porozumění principům nového pojetí výuky, dovednost formulování výukových cílů, schopnost využití vhodných metod a forem výuky se zaměřením na aktivizující výukové metody a postupy, dovednost hodnotit činnost žáků, rozvoj dovednosti sebereflexe, schopnost provádět analýzu výukového procesu.
Literatura
Hladílek, M.:. Kapitoly z didaktiky. České Budějovice: PF JU, 1993. Kyriacou, Ch.:. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. Sitná, D.:. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. Petty, G.:. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Skalková, J.:. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Vališová, A.; Kasíková, H.:. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. Kolláriková, Z.; Pupala, B.:. Primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. Spilková, V. a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v České republice. Praha: Portál, 2007. RVP ZV (aktuální verze). Cangelosi, J.S.:. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Kalhous, Z., Obst, O.:. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Dytrtová, R., Krhutová:. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Maňák, J a Švec, Vl.:. Výukové metody. Brno: Paido 2003. Vzdělávací projekty ZŠ, OŠ, NŠ. Kalhous, Z.:. Základy školní didaktiky. Olomouc MU, 1995. Svobodová, J., Jůva, V.:. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. Průcha, J.:. Alternativní školy. Praha, Portál 1996. Komenský, J., A.:. Didaktické spisy. Praha: Dědictví Komenského 1951. Didaktika analytická ( lib. vydání ). Karusová, M.:. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál 1995. Belz, H, Siegrist, M.:. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J.:. Komunikace ve škole. Brno MU, 1995. Libovolná publikace k nástinu moderních dějin pedagogiky (reform. hnutí). Pasch, M. a kol.:. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. Badegruber, B.:. Otevřené vyučování v 28 krocích. Praha: Portál, 1994. Průcha, J.:. Pedagogická evaluace. MU Brno, 1996. Mareš, J.:. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998. Průcha, J.:. Učebnice. Brno: Paido, 1998. Kret, E.:. Učíme se jinak. Praha: Portál, 1995. Hunterová, M.:. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1994. Walterová, E.:. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno: Paido, 2004. Franclová, M.:. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2012.
Požadavky
Aktivní účast na semináříchVypracování zadaného úkolu (Esej) - rozsah 2 stranyVypracování zadaného úkolu (Konspekt z četby odborné literatury) - rozsah 2 strany
Garant
doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.PhDr. Ing. Zuzana Maňourová