Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika pro učitele 1. stupně ZŠ I (KPE / PUK1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PUK1 - Pedagogika pro učitele 1. stupně ZŠ I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Koncepce primárního vzdělávání (základní teoretická východiska transformace po roce 1990, primární vzdělávání v evropské dimenzi (Delors), principy humanizace školy, psycho-didaktické principy nového pojetí vyučování jako vyučování orientovaného na dítě.Základní kurikulární dokumenty (Bílá kniha, RVP ZV, pojmy: klíčové kompetence, očekávané výstupy, formulace obsahu učiva, průřezová témata)Didaktika, vymezení předmětu, charakteristika základních didaktických koncepcí (v kontextu)Vyučování a různé teorie jeho výkladu (ve vztahu k didaktickým koncepcím), vymezení pojmu a obsahu vyučování, základní schéma vyučovacího procesu - konstruktivistické pojetí vyučování (vyučování postavené na principech konstruktivismu x transmisivní pojetí vyučování), vzájemný vztah učitele a žáků ve vyučování (na učitele orientovaného - na dítě orientovaného vyučování)Proces učení jako proces aktivního poznávání, podmínky procesu učení, fáze efektivního učení, osvojování vědění v procesu učení, činnostní a zkušenostní orientace vyučováníVýukové cíle, vymezení pojmu, oblasti výukových cílů (domény), zásady formulace výukového cíle, Bloomova taxonomie kognitivních a afektivních cílůIndividualizace a diferenciace ve výuce (ve vztahu k požadavkům humanistického, na dítě orientované vyučování)Metody výuky, vymezení pojmu, metoda ve vztahu k vyučování, variabilita v užívání spektra metod jako jeden z prostředků naplnění požadavků individualizace ve výuce. Třídění metod, charakteristika vybraných metod a jejich zhodnocení e vztahu k současným požadavkům na primární vzdělávání. Aktivizující výukové metody (heuristické metody, metody řešení problémů)Organizační formy výuky (komplexní výukové metody), vymezení pojmu, meze frontální výuky, skupinová a kooperativní výuka.Projektová výuka, integrovaná tematická výuka (zásady ITV podle Kovalikové - model Kovalikové), aplikace ITV v Začít spolu). Zásady vytváření projektu na 1. stupni ZŠ.

Získané způsobilosti

Orientace v kurikulárních dokumentech, znalost výukových koncepcí, porozumění principům nového pojetí výuky, dovednost formulování výukových cílů, schopnost využití vhodných metod a forem výuky se zaměřením na aktivizující výukové metody a postupy, dovednost hodnotit činnost žáků, rozvoj dovednosti sebereflexe, schopnost provádět analýzu výukového procesu.

Literatura

Hladílek, M.:. Kapitoly z didaktiky. České Budějovice: PF JU, 1993. Kyriacou, Ch.:. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. Sitná, D.:. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. Petty, G.:. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. Skalková, J.:. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Vališová, A.; Kasíková, H.:. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. Kolláriková, Z.; Pupala, B.:. Primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. Spilková, V. a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v České republice. Praha: Portál, 2007. RVP ZV (aktuální verze). Cangelosi, J.S.:. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Kalhous, Z., Obst, O.:. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Dytrtová, R., Krhutová:. Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. Maňák, J a Švec, Vl.:. Výukové metody. Brno: Paido 2003. Vzdělávací projekty ZŠ, OŠ, NŠ. Kalhous, Z.:. Základy školní didaktiky. Olomouc MU, 1995. Svobodová, J., Jůva, V.:. Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. Průcha, J.:. Alternativní školy. Praha, Portál 1996. Komenský, J., A.:. Didaktické spisy. Praha: Dědictví Komenského 1951. Didaktika analytická ( lib. vydání ). Karusová, M.:. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál 1995. Belz, H, Siegrist, M.:. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál 2001. Mareš, J., Křivohlavý, J.:. Komunikace ve škole. Brno MU, 1995. Libovolná publikace k nástinu moderních dějin pedagogiky (reform. hnutí). Pasch, M. a kol.:. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. Badegruber, B.:. Otevřené vyučování v 28 krocích. Praha: Portál, 1994. Průcha, J.:. Pedagogická evaluace. MU Brno, 1996. Mareš, J.:. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998. Průcha, J.:. Učebnice. Brno: Paido, 1998. Kret, E.:. Učíme se jinak. Praha: Portál, 1995. Hunterová, M.:. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1994. Walterová, E.:. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno: Paido, 2004. Franclová, M.:. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2012.

Požadavky

Aktivní účast na semináříchVypracování zadaného úkolu (Esej) - rozsah 2 stranyVypracování zadaného úkolu (Konspekt z četby odborné literatury) - rozsah 2 strany

Garant

doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.PhDr. Ing. Zuzana Maňourová