Předmět Pedagogika pro učitele 1. stupně ZŠ II (KPE / PUK2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / PUK2 - Pedagogika pro učitele 1. stupně ZŠ II, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Hodnocení ve výuce. Vymezení pojmu, význam, typy, formy hodnocení, se zaměřením na formativní, kriteriální a autentické hodnocení. Hodnotící rámec, hodnocení podle individuální vztahové normy. Hodnocení ve vztahu k výukovým cílům a individualizaci. Diagnostika a diagnostické nástroje.Podněty a inspirace z reformní pedagogiky v současné pedagogické praxi. Alternativní a inovativní vzdělávací programy (vymezení pojmu), prezentace vybraných alternativních vzdělávacích programůInovativní vzdělávací programy, představení vybraných inovativních vzdělávacích programů (Kritické myšlení, Začít spolu, Tvořivá škola atd).Inspirativní podněty z inovativních vzdělávacích programů pro současnou školu (plánování výukové jednotky podle třífázového modelu učení EUR, seznámení s materiálem Kompetentní učitel 21. století a jeho aplikace v praxi, využití center aktivit apod).Klima třídy, podpora podnětného prostředí, zásady tvorby pravidel třídy a práce s pravidly třídyVztah rodiny a školyPrincipy inkluzivního vzdělávání
Získané způsobilosti
orientace v různých přístupech k hodnocení s důrazem na formativní hodnocení, sebehodnocení a vrstevnické hodnocení, plánování výuky podle třífázového modelu učení, orientace v alternativních a inovativních vzdělávacích programech, schopnost aplikovat prvky z těchto programů ve vlastní pedagogické činnosti.
Literatura
Kraus, B. Poláčková, V. a kol.:. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido 2001. Hofbauer, B.:. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál 2004. Langová, M., Vacínová, M.:. Jak se to chováš? Praha: Empatie 1994. Střelec, S. a kol.:. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido 1998. Kyriacou, Ch.:. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996. Kritické listy (Kritické myšlení, o. s.). Kritické listy (Kritické myšlení, o. s.). Matějček, Z.:. Krizové situace v rodině očima dítěte: dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. Rosická, Z.:. Malá didaktika činnostního učení. Brno: Tvořivá škola, 2006. Průcha, J. a kol.:. Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995. Řezníček, M.:. Prevence sociálních deviací. Praha: Slon 1995. Tomková, A.:. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení. PedF UK Praha, 2007. Matoušek, O.:. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon 1993. Kraus, B.:. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus 1998. Soubor Příruček programu Čtením a psaním ke Kritickému myšlení. Bentovim, A.:. Týrání a sexuální zneužívání v rodinách. Praha: Grada, 1998. Rutová, N. (Ed):. Učím s radostí. zkušenosti - lekce - projekty. Praha: Kritické myšlení. o. s.; Step by Step ČR, o. s. , 2003. Kašová, J.; Tomková, A.; Dvořáková, M.:. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. Pelikán, J,:. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis 1995. Horká, H., Hrdličková, A.:. Výchova pro 21. století. Brno: Paido 1998. Kargerová, J, Krejčová, V.:. Vzdělávací program začít spolu. Metodický průvodce pro 1. stupeň základní školy. Praha: Portál, 2003.
Požadavky
Aktivní účast na semináříchVypracování zadaného úkolu (projekt)Vypracování zadaného úkolu (konspekt z četby odborné literatury) Vedení si deníku (záznamy ze cvičení v ZŠ) a specifické úkoly vztahující se k pozorování ve třídách.
Garant
doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D.