Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do studia učitelství (KPE / STUK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / STUK - Úvod do studia učitelství, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

První blok má za cíl uvést studenty do pro ně nového vysokoškolského prostředí, které se vyznačuje určitými specifiky (oslovování, způsob studia, ?.) se kterými by měli být seznámeni a průběžně seznamováni1. Co znamená studium na vysoké škole, čím se liší od studia na střední škole2. Specifika studia učitelství -3. Jaká jsou očekávání vůči vysokoškolským studentům4. Jak nakládat s odbornou literaturou, jak psát odborný text5. Jak využívat knihovnu (návštěva univerzitní knihovny)Druhý blok má za cíl podrobně seznámit studenty s pojetím školství, které je žádoucí, s cílem, kam se má jeho vývoj ubírat. Má jasně vymezit rámec, v jakém má student uvažovat o své budoucí profesi, svém budoucím povolání, poslání.1. Jaké je poslání současné školy? (široce socializační, zdůrazňující osobnostní přístup). S tím úzce souvisí otázka: CO ZNAMENÁ BÝTI UČITELEM? JAKÉ OSOBNOSTNÍ CHARAKTERISTIKY JSOU NEZBYTNÉ? (důraz na postoje a hodnoty budoucích učitelů). Otázka kompetencí učitele.2. SOUČASNÉ POJETÍ PRIMÁRNÍ ŠKOLY v kurikulárních dokumentech (Bílá kniha RVP) . V žádném případě nejde o obsah v celé jeho šíři, ale o pochopení výchozí pozice těchto dokumentů a pasáže týkající se prvního stupně základní školy.3. Inspirativní zdroje současného pojetí výchovy a vzdělávání (humanistická pedagogika a psychologie, kognitivizmus, konstruktivizmus, ekologická, respektive kontextová orientace, pozitivní psychologie).4. Delorsův koncept čtyř pilířů výchovy a vzdělání v kontextu obsahu a cílů

Získané způsobilosti

orientace v pravidlech univerzitního života, vybudování představy o vysokoškolském studiu - požadavcích a očekáváních; kompetence k seberozvoji, sebevýchově a sebevzdělávání; konkrétní představa o pojetí českého školství, kurikulu; formulace vlastních názorů, odborná argumentace

Literatura

Helus, Z.:. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. (Druhé přepracované vydání.). Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: MŠMT, 2000. Piťha, P. - Helus, Z.:. Návrh pojetí obecné školy. Praha: MŠMT ČR, 1993. Spilková, V.:. Profesní standard a klíčové kompetence učitele primární školy.- In: Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha:UK - Pedagogická fakulta, 2001. Spilková, V. a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. Spilková, V.:. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. Učení je skryté bohatství. Praha: Univerzita Karlova- Pedagogická fakulta,1997. Spilková, V.- Vašutová, J. a kol.:. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta 2008. Horká, H.:. Výchova pro 21. Století - Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000.

Požadavky

Seminární práce na téma Pojetí 1. stupně ZŠ v rozsahu 3 stran , ve které student prokáže schopnost pracovat s odbornou literaturou; dokáže vyjádřit vlastní názor.

Garant

PhDr. Marta Franclová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Marta Franclová, Ph.D.