Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do psychologie (KPE / UVDP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / UVDP - Úvod do psychologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata:1. Osobnost, její základní charakteristiky a energetický zdroj. Freudovo ID jako rezervoár "slepé" energie, "nemající svědomí". Kultura a výchova usměrňující "slepou" energii prosociálním směrem.2. Determinace lidského duševna. Dědičnost a prostředí, zrání a učení. Genotyp a fenotyp.3. Neuropsychologický pohled. Neuropsychické zvláštnosti chlapců a dívek.4. Význam sociálního vztahu pro duševní vývoj člověka. Interaktivní povaha sociálního vztahu dítě-rodič. Význam sociálního učení. Význam rodinné harmonie pro normální duševní vývoj dítěte. Poradenské zkušenosti s tzv. rozvodovým chováním rodičů.5. Deprivace a subdeprivace, její symptomy.6. Pojem Já, sebepojetí. Sociální rozměr sebepojetí (sociální zrcadlo). Obrana Já. Agrese jako jeden z obranných mechanismů. Agresivita a její příčiny. Spolupráce jako základní výchovná strategie.7. Frustrace a problém tzv. hraničních dětí.8. Svědomí a mravní vývoj.9. Inteligence. pojem IQ. Emocionální inteligence EQ.10. Socializace. Malá sociální skupina, její znaky, klasifikace. Organizace a atmosféra skupinového života. Sociabilita jedince.11. Sociální vnímání a hodnocení a jeho chyby, haló-efekt, afektivně-kognitivní konsonance, implicitní psychologie.12. Sociometrie, sociogram. Intervence do skupiny.13. Intervence do skupiny (pokračování)14. LMD: častá odchylka ve vývoji jedince.

Získané způsobilosti

Na výstupu by měli studenti: a) znát elementární pojmový aparát psychologie, který je uveden v tématech, viz dále; b) zvládnout elementární pozorovatelské dovednosti orientované na sebe sama i na druhé; c) mapovat základní problémy, které přináší pedagogická praxe (např. dítě zlobivé, rozmazlované, agresivní, neprospívající, odmítané, vyrůstající bez lásky, dítě talentované) a opatřovat si informace k jejich řešení (práce s odbornou literaturou, internetem, kontakt s odbornými pracovišti sloužícími škole a rodině); d) zvládnout elementární dovednosti diagnostické, tj. nalézat významné shody a rozdíly v údajích o dítěti a jeho rodině, syntetizovat je do vyšších celků a pojmenovat je. e) zvládnout elementární dovednosti intervenovat do skupinového klimatu ve školní třídě, event. požádat o spolupráci odborné pracoviště (poradnu, sociální službu); f) být schopni uvažovat o funkci školy v měnícím se společenském kontextu, tj. posun od vzdělávání inteligence jazykové a matematické k inteligenci sociálně-emocionální. Měli by mít povědomí o metodách zvyšujících vnímavost dětí k druhým (empatie a soucítění), o metodách stimulujících děti k prosociálně angažovanému aktivnímu chování.

Literatura

Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha, Portál. 1997. Kolář, M. Bolest šikanování /cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách/. Praha: Portál. 2001. Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 1997. Gardner, M. Dimenze myšlení. Praha: Portál. 1999. Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: Portál. 1992. Plzák, M. Dospělým vstup zakázán. Praha: SPN. 1986. Shapiro, L.E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál. 1998. Berne, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda. 1964. Matějček, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha: Grada. 2002. Plzák, M., Hudcová, I. Obrana proti zlu. Praha: Český spisovatel. 1996. Matějček, Z. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha, Psychiatrické centrum. 1997. Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN. 1991. Kern, H., Mehlová, Ch., Nolz, H., Peter, M., Winterspergerová, R. Přehled psychologie. Praha: Portál. 1999. Atkinsonová, R.L.a kol.:. Psychologie. Praha, Victoria Publishing. 1995. Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál. 2002. Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál. 2001. Matějček, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum. 1986. Výrost, J., Slaměník, I. Sociální psychologie. Praha, Grada. 2008. Hrabal, Vl. Sociální psychologie pro učitele. Praha: UK. 1992. Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. 1998. Vágnerová, M.:. Úvod do psychologie. Praha, UK. 1997. Nakonečný ,M. :. Úvod do studia psychologie. Praha, Akademia. 2003. Koukolík, F. Vzpoura deprivantů. Praha, Galén. 2006. Stuchlíková, I.:. Základy psychologie emocí. Praha, Portál. 2002.

Požadavky

aktivní znalosti v oblastech vyjmenovaných výše

Garant

prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc.

Vyučující

doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc.