Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly z pedag. a soc. psych. (KPE / VPSK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / VPSK - Vybrané kapitoly z pedag. a soc. psych., Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata: (pořadí je orientační; některá budou studována samostatně)1. Pedagogická psychologie, poradenská a školní psychologie. Pojetí života jako CESTY, Eriksonova "epigenetická" teorie; vývojové výzvy - a "léčky".2. Učení: determinanty učebního výkonu, autoregulace učení (self-regulated learning), strukturování učiva.3. Motivace, aktualizace potencialit žáků. Relativně neprospívající žáci. Specifika nadaných dětí a jejich rozvoj.4. Osobnost učitele / žáka; kompetence. Interakce a komunikace ve škole.5. Sociální skupina a její efektivita. Rodina a Školní třída jako sociální skupina. ROLE - POZICE - STATUS: učitele, žáka. Diagnostika pozic ve skupině. Klima a atmosféra školy / třídy.6. Stres ve škole. Pracovní úkoly zatěžují učitele i žáky. Negativní emoce ve škole - strategie a techniky jejich zvládání.7. Tzv. "Ego-obrany": proti úzkosti, pocházející z vnitřních konfliktů (jak učitelů, tak i žáků).8. Kognitivní stránka vývoje osobnosti (Piaget a násl.); modelová teorie morálního vývoje (Kohlberg, Gilliganová).9. Nejčastější duševní poruchy a poruchy chování ve školním věku Dětská / adolescentní interpretace světa. Mimoškolní vs skutečně VOLNÝ čas dětí a adolescentů. Asociální a antisociální chování: Vandalismus apod.10. AGRESE a AGRESIVITA jako přirozený jev - a jako PORUCHA moderního člověka. Sebevražda jako autoagrese, nebo únik.11. ŠIKANA iniciátoři, agresoři - a oběti. Učitelé a rodiče taky mohou šikanovat: Bossing, Mobbing, Bullying.12. ZÁŠKOLÁCTVÍ a jiné "absentérství", VYHÝBÁNÍ SE ŠKOLE, TOULÁNÍ. ÚTĚKY Z DOMOVA. Únik je přirozenou reakcí na ohrožení.13. EXPERIMENTOVÁNÍ S DROGAMI jako sociální návyk. "Primitivní" a "moderní" společenské rituály (např. doping). NEDROGOVÉ ZÁVISLOSTI: Jídlo, auta, hračky, sport a jiné aktivity či vztahy jako drogy.14. Závěrečná "KONFERENCE": presentace portfolií, projektů a esejí studentů.

Získané způsobilosti

Pro potřeby odborných učitelů vybrané příklady praktické aplikace poznatků psychologie osobnosti, vývojové, pedagogické a sociální psychologie. Příležitost nahlížet edukační problémy z hlediska potřeb, schopností a vývojových charakteristik dětí a adolescentů.

Literatura

Čáp, J.:. Psychologie mnohostranného vývoje člověka. Praha, SPN, 1990. Čáp, J.:. Psychologie výchovy a vyučování. Praha, UK, 1993. Řezáč, J.:. Sociální psychologie. Brno, Paido, 1998. Lewis, D.:. Tajná řeč těla. Praha, VP, 1995. Musil, J. V.:. Úvod do pedagogické psychologie. Olomouc, VUP, 1996.

Požadavky

ÚKOLY A POVINNOSTIA. Průběžné -po celý (kurz):1. PORTFOLIO (povinně): POSTUPNĚ VYTVÁŘENÝ SOUBOR POZNATKŮ PRO BUDOUCÍ PRÁCI V ROLI 2. REFERÁT: dohodnuté téma, nebo vlastní případová studie B. Závěrečná povinnost - ESEJ "CO SI ODNÁŠÍM pro svou profesní praxi ZE SEMINÁŘE a z aktivit s ním souvisejících"

Garant

PhDr. Olga Vaněčková

Vyučující

PhDr. Olga Vaněčková