Předmět Základy předčtenářské gramotnosti (KPE / WČTB)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / WČTB - Základy předčtenářské gramotnosti, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Obecné derteminanty čtenářství (neurobiologické vlivy, sociálně kulturní vlivy).Nauka o markrech (přehled kritérií, se kterými pracuje Mezinárodní akademie pro výzkum poruch učení).Vlivy rodiny na rozvíjení čtenářství dítěte. Funkční a nefunkční rodina. Význam citové vazby pro budování vztahu ke čtení a čtenářství a pro rozvoj jazykových dovedností.Diagnostika funkční a nefunkční rodiny z hlediska budování literárně podnětného prostředí a vztahu dítěte ke čtení a čtenářství.Intervenční programy kompenzující vlivy stimulačně chudého rodinného prostředí.Spolupráce mateřské školy s rodinou, obecné charakteristiky. Spolupráce mateřské školy s rodinou funkční a nefunkční.Terénní diagnostika předčtenářských kompetencí (úrovně fonologického a morfologického uvědomění, grafémo-fonémové korespondence, slovní zásoby, kultivace mluveného projevu, práce s knihou a obrazovým materiálem, způsob vedení rozpravy nad knihou atd.)Vytváření literárně podnětného prostředí v mateřské škole.Rozvíjení pregramotnostních dovedností (způsoby práce a konkrétní aktivity, podporující tento rozvoj, vhled do nových pohledů na výuku prvopočátečního čtení a psaní, metody prvopočátečního čtení a psaní).
Získané způsobilosti
Základní dovednosti v diagnostice a tréninku předčtenářských prerekvizit
Literatura
Wildová, R. (2002). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. High, P. C. et al. (2000). Literacy promotion in primary care pediatrics. Pediatrics, 105, 927-934. Schrenk-Danzinger, L(1980). Möglichkeitenund Grenzenkompensatorischer Erziehung. Wien, München: JugendundVolk. Sénéchal, M., LeFevre, J. A. (2002). Parentalinvolment in developmentofchildren´sreading sklil. ChildDevelopment, 73 (2), 445-460. Langmeier, J., Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum. Zápotočná, O. (2005). Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti. In: Kollráriková, Z., Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. Wildová, R. (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, LXII. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Požadavky
Aktivní účast na přednášce a semináři
Garant
doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc.
Vyučující
Mgr. Martina LietavcováMgr. Veronika Plachá