Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy logopedie (KPE / WLOGB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / WLOGB - Základy logopedie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1.Pojem, předmět a cíl logopedie. Základní terminologický aparát. Narušená komunikační schopnost (NKS). Organizace výchovy a vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v resortu školství obecně.2. Vývoj logopedie jako samostatné vědní disciplíny. Logopedie v systému věd.3. Charakteristika logopedických metod, forem, zásad a prostředků, možnosti jejich využití v preprimárním vzdělávání.4. Komunikace a vývoj komunikační schopnosti z ontogenetického hlediska. Ontogenetický vývoj řeči.5.Narušení vývoje řeči a jazyka. Etiologie, symptomatologie a diagnostika NKS..6. Kategorie NKS: a) Opožděný vývoj řeči. Vývojová dysfázie. b) Získané poruchy. Dětská afázie. c) Získaná psychogenní nemluvnost (mutismus elektivní).7. Další kategorie NKS - Narušení plynulosti řeči. Koktavost (balbuties), breptavost (tumultus sermonis). Psychosociální důsledky vývojové neplynulosti řeči.8. Kategorie NKS - Narušení článkování řeči. Dyslálie, dysartrie.9. Kategorie NKS - Poruchy hlasu a řeči při vrozených anomáliách orofaciálního systému. Huhňavost (rhinofonie).10. Jiné poruchy a vady řeči. Dysfágie. Narušení grafické stránky řeči.11. Kategorie NKS - Symptomatické poruchy. klasifikace, etiologie, přístupy, důsledky. Zvláštnosti komunikace u dětí s NKS v edukačním procesu .12. Prevence NKS v preprimárním vzdělávání. Preventivní programy. Psychosociální aspekty ve vývoji dítěte.13. Poradenská speciálně pedagogická péče o děti s NKS a jejich rodiče. Podmínky inkluze, její zabezpečení.

Získané způsobilosti

Orientace v základní logopedické terminologii, aplikace poznatků z vývojové psychologie a speciální pedagogiky v oblasti logopedie.

Literatura

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2012. S. 200. ISBN: 978-80-247-3603-7. LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.ISBN 80-7178-801-5. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie - Patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Etiologie a terapie koktavosti. Olomouc: UPPedF, 1994. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. S.616. ISBN 80-7178-546-6. LAŠŤOVKA, M. Poruchy plynulosti řeči. Praha: Scriptorium, 1999. KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-1026-9.

Požadavky

Účast na přednáškách a seminářích, prostudování odborné literatury, vypracování seminární práce

Garant

PaedDr. Erika Nehrerová, Ph.D.

Vyučující

PaedDr. Erika Nehrerová, Ph.D.