Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Specializace v oblasti parciál. poruch (KPE / WSPPB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / WSPPB - Specializace v oblasti parciál. poruch, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Diagnostika SPUCH. Postup. Popis nynějších obtíží dítěte. Anamnestické šetření (anamnéza osobní, rodinná, školní). Vlastní vyšetření dítěte. Vyšetření inteligence. Vyšetření čtení, psaní a pravopisu (s ohledem na rychlost; počet chyb, jejich kvalitu a lokalizaci; porozumění). Vyšetření matematických schopností. Vyšetření pravo-levé orientace. Vyšetření řeči s ohledem na specifické projevy. Vyšetření koordinace oko-ruka. Vyšetření pozornosti. Vyšetření zrakového a sluchového vnímání s ohledem na analýzu a diferenciaci vjemů. Vyšetření self-konceptu.Další vyšetření (neurologické, oftalmologické, foniatrické a logopedické). Význam a možnosti prevence. Diagnostický screening předškolní populace. Zobrazovací metody, záznam očních pohybů, evokované potenciály. Pokus L. Bradleyové a P. Bryanta. Kontakt s odborným pracovištěm. Náprava SPUCH. Zásady. Atmosféra kolem dítěte se SPUCH a potřeba otřevřené budoucnosti. Spolupráce školy, rodičů a odborného pracoviště. Problém specifické a nespecifické léčby. Specifická stimulace dle Bakkera. Metoda dle Tymichové. Obtahovací metoda dle Fernaldové. Metoda barevných kostek. Nácvik fonematického sluchu. Čtení s okénkem. Metoda tachystoskopická. Stimulace mozečková. Monokulární okluze. Stimulace okulomotorická. EEG-biofeedbeck. Organizace nápravné péče. Specializované školy, specializované třídy, integrace dítěte se SPU do běžného prostředí. Legislativa. Úmluva o právech dítěte (tzv. nejvyšší zájem dítěte), prováděcí vyhlášky.

Získané způsobilosti

a) vědomosti probírané v tématech, viz dále; b) diagnostické a reedukační dovednosti; c) dovednost komunikovat s psychologickou službou a institucemi zabývajícími se lidmi se SPUCH; d) dovednost komunikovat a spolupracovat s rodiči postižených dětí

Literatura

Keogh, B. et al.:. A System of Marker Variables for the Field of Learning Disabilities. Ann Arbor, IARLD 1982. Aktuální problémy prvopočátečního čtení a psaní (edit. R. Wildová). Praha, Univerzita Karlova 2002. Annals of Dyslexia. Reprezentativní ročenka vydávaná IDA (International Dyslexia Association, bývalá Ortonova společnost v USA). Obsáhlá co do počtu stran, cca 300, i co do obsahu (aspekty neuropsychologické, genetické, neurofyziologické, lingvistické, diagnostické i nápravné; praxe založená na teorii). Jošt, J.:. Čtení a dyslexie. Praha, Grada 2011. Diagnostika - pedagogicko-psychologické poradenství (edit. H. Moussová a Z. Duplinský). Praha, Univerzita Karlova 2002. Bednářová, J., Šmardová, V.:. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno, CP 2007. Heveroch, A.:. Dítě neposeda. Pedagogické rozhledy, 18, 1905, s. 29-34. DSM-V. Washington, American Psychiatric Press, 2013. (Event. ICD-10). Dyslexia. Časopis Britské dyslektické společnosti, vydávaný čtvrtletně. Matějček, Z.:. Dyslexie - specifické poruchy čtení. Praha, H+H 1993. Matějček, Z.:. Dyslexie. Praha, nakladatelství H+H 1994. Zelinková, O.:. Dyslexie v předškolním věku? Praha, Portál 2008. Rayner, K.:. Eye Movements in Reading and Information Processing: 20 Years of Research. Psychological Bulletin, 1998, 124 (3), pp. 372-422. Mertin, V.:. Individuální vzdělávací program. Praha, Portál 1995. Informace České společnosti "Dyslexie". Ročenka vydávaná společností "Dyslexie", Praha. e-mail: dyscentrum@dyscentrum.org. Learning Disability Quarterly. Časopis vydávaný americkou odbornou společností (Council for Learning Disabilities), která sdružuje zájemce o specifické poruchy učení z řad širší odborné veřejnosti. Časopis je určen pro výzkumné zprávy. Táž společnost vydává také časopis LD Forum, který je určen pro praktiky (učitele, speciální pedagogy či psychology) zabývající se nápravou specifických poruch učení. Matějček, Z. et al.:. Lehké mozkové dysfunkce. Praha, Min.zdravot.ČR 1991. Černá, M. et al.:. Lehké mozkové dysfunkce. Praha, SPN 1982. Zelinková, O., Čedík, M.:. Mám dyslexii! Praha, Portál. 2013. Balšíková, O., Dan, J.:. Náprava čtení a psaní. Praha, SPN 1991. Tymichová, H.:. Nauč mě číst a psát. Praha, SPN 1985. Tymichová, H.:. Nauč mě správně psát. Praha, Práce 1994. Košč, L.:. Neurologicko-psychologické koreláty dyskalkulie. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 3, 1968, s. 111-136. Bakker, D.:. Neuropsychological Treatment of Dyslexia. NewYork, Oxford University Press 1990. Košč, L.:. Neuropsychologické modely vývinových dysfunkcií. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 20, 1985, s. 21-35. Matějček, Z.:. Neverbální poruchy učení. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 25, 1990, s. 387-396. Jeřábek, J.:. Okohybné a vestibulární nálezy u dětí se specifickou vývojovou dyslexií. Česká logopedie, 1990, s. 85-89. Shaywitz, S.:. Overcoming Dyslexia. NewYork, Vintage Books 2003. Vágnerová, M., Klíma, P., Šturma, J.:. Patopsychologie dítěte pro speciální pedagogy. Praha, SPN 1988. Perspectives. Časopis IDA vydávaný čtvrtletně. Referuje průběžně o odborném dětí v IDA. Vágnerová, M., Klégrová, J.:. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum 2008. Zelinková, O.:. Poruchy učení. Praha, Portál 1996, 2003. Matějček, Z.:. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, Portál 2011. Sindelárová B.:. Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1996. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.:. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2009. Matějček, Z.:. Reading in Czech. Test of Reading in a Phonetically Highly Consistent Spelling Systém. Dyslexia 1998, 4, 145-168. Bradley, L., Bryant, P.:. Rhyme and Reason in Reading and Spelling. Ann Arbor, University of Michigan Press 1985. Portešová, Š.:. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha, Portál 2011. Matějček, Z., Vágnerová, M. et al.:. Sociální aspekty dyslexie. Praha, Karolinum 2006. Košč, L.:. Speciálně-pedagogická diagnostika při narušeních a poruchách matematických schopností dětí. Otázky defektologie, 26, 1983/84. Specifické poruchy učení a chování. Sborník editovaný A.Kucharskou a vydávaný každoročně nakladatelstvím Portál, Praha. Pilařová, M.:. Šimonovy pracovní listy (grafomotorická cvičení). Praha, Portál 1997. Vágnerová, M.:. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha, Karolinum 2005. Pokorná, V.:. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha, Portál 2010. Thalamus, nyní International Journal for Research in Learning Disabilities. Časopis IARLD (International Academy for Research in Learning Disabilities). Každé vydání je monotématické, věnované převážně oblasti výzkumu. Ruddell, R. et al.:. Theoretical Models and Processes of Reading. International Reading Association, Newark, Delaware 1992. Uvedené časopisy jsou k dispozici v Dys-centru, Praha, e-mail: dyscentrum@dyscentrum.org. Sovák, M.:. Uvedení do logopedie. Praha, SPN 1978. Košč, L.:. Vývinová dyskalkulia. Česká logopedie 1990, s. 54-63. Matějček, Z.:. Vývojové poruchy čtení. Praha, SPN 1974. Pokorná, V.:. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha, Portál 2010. Halamová, A., Matějček, Z.:. Zkouška rýmování na počátku školní docházky. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 23, 1988, s. 541-548.

Požadavky

Účast na přednáškách a seminářích, prostudování odborné literatury, kazuistika

Garant

doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc.

Vyučující

doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc.