Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vývojová psychologie (KPE / WVPB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / WVPB - Vývojová psychologie, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsahem předmětu je přehled poznatků vývojové psychologie o člověku v průběhu jeho života. Důraz je kladen na předškolní období.Témata:biologické vs. sociální mezníky a činitelé vývoje,respekt k individuálním vývojovým zvláštnostem;prenatální vývoj a porod;období kojence a batoletepředškolní věk: vývoj konkrétních oblastí v předškolním věku; motorika a tělesné změny; kognice; řeč - a patologický vývoj řeči (omezený x rozvinutý jazykový kód); socio - emoční vývoj, EQ, SQ, altruismus a prosociální chování; morální vývoj; základní existenciální a spirituální otázky; sexuální výchova; hra (i jako diagnostická metoda); výtvarný projev (i jako cesta poznání dítěte); školní zralost vs. školková zralost; adaptace, specifické otázky spirituality a problematika cizí kultury.Mladší školní věkStarší školní věkDospíváníRaná, střední a pozdní dospělostStáříOhrožení psychického vývoje.

Získané způsobilosti

osvojení základní poznatků z vývojové psychologie důležitých pro práci učitelky v MŠ. Porozumění aplikovaným tématům

Literatura

ŘÍČAN,P. :. Cesta životem, Portál, 2004 - Kapitola .5: Kouzelný svět předškoláka,s.119 - 144. ŘÍČAN,P. :. Cesta životem, Portál, 2004, Kapitola 1: Co je a jak se dělá biodromální psychologie? - str. 19 - 63. ŠTEFÁNKOVÁ, Z.:. Citová vazba v předškolním věku, interní studijní materiál, PF JČU, 2011. MATĚJČEK, Z.:. Co děti nejvíce potřebují. Praha: Portál, 1994. MATĚJČEK, Z.:. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha, Portál 2007. UŽDIL, J.:. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha, Portál 2002. PREKOPOVÁ, J., SCHWEIZEROVÁ,CH.:. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu, Portál, 1999. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D.:. Dětská klinická psychologie., Praha, 2006, Kapitoly 6,8,9,10,11,12. ROGGE, J. Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999, kapitola Odkud a kam, str. 91- 104. HELUS, Z.:. Dítě v osobnostním pojetí, Portál, 2009. ŠULOVÁ, L., BARTANUSZ, Š.:. Dítě vyrůstající v bilingvní rodině. In GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V.: Psychologie pro učitelky MŠ, s. 171-178, Portál, 2010. OERTER, R., MONTADA, L.:. Entwicklungspychologie, Beltz, 2008. PALEČKOVÁ, J.:. Hra jako nástroj poznání a rozvoje předškolního dítěte, Bakalářská práce, PF JU, 2010. DRTÍLKOVÁ, I. Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperaktivní poruchou (ADHD). Praha: Galén, 2007. KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy. Praha: Grada, 2005, ISBN 80-247-0855-8. BURDOVÁ, I.:. Jak s dětmi mluvit o sexu, manželství a rodičovství. Kartuziánske nakladatelství, 2011. ŠULOVÁ, L.:. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství, Praha, 1995, Avicenum. DAVIDO, R. Kresba jako nástroj k poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. PREKOPOVÁ, J.:. Malý tyran, Praha: Portál, 2009. Moral development. [online]. [cit. 05.11.2012] Dostupné z WWW: . KAŠPAROVÁ, V.:. Morální vývoj dítěte předškolního věku. Bakalářská práce PF MU Brno. 2012. DVOŘÁKOVÁ, M.:. Multikulturní výchova v mateřské škole. In GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V.: Psychologie pro učitelky MŠ, str. 179-186, Portál, 2010. HŘÍBKOVÁ, L. Nadané dítě v předškolním věku, jeho vyhledávání a rozvíjení. In GILLERNOVÁ, I., MERTIN, V.: Psychologie pro učitelky MŠ, s. 147-210, Portál, 2010. PREKOPOVÁ, J., SCHWEIZEROVÁ, CH.:. Neklidné dítě, Praha: Portál, 2008. MATĚJČEK, Z. DYTRYCH, Z.:. Nevlastní rodiče a nevlastní děti. Praha: Grada, 1999. BARTANUSZ, Š. ŠULOVÁ, L.:. Otcovská a mateřská mluva. In: Šulová, L., Zaouche-gaudron, C.: Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. HAVIGEROVÁ, J. M.:. Pět pohledů na nadání, Grada, 2012. MATĚJČEK, Z., LANGMEIER, J.:. Počátky našeho duševního života, Praha: Panorama, 1987. SMÉKAL, V.:. Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit, Brno, B & P. 2003. GILLERNOVÁ, I.:. Podpora sociálního vývoje dětí předškolního věku. Vedení mateřské školy. Praha, Dr. Josef Raabe, 2000. RAŠKOVÁ, Miluše. Pohledy na sexuální výchovu předškolních dětí. [on line]. NIESEL, R.; GRIEBEL, W. Poprvé v mateřské škole. Praha: Potrál, 2005. MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a postupů pro rodiče a učitele. Praha: Portál, 2008. MATĚJČEK, Z.:. Pozitivní a negativní faktory v socializaci dítěte. In SMÉKAL, V.: Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit, s. 65-70, Brno: B & P, 2003. SAGI, A.:. Problémové děti v mateřské škole, Portál, 1995. VACEK, P. Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové: Gaudeamus. 2005. MATĚJČEK, Z.:. Prvních 6 let ve vývoji dítěte. Praha, Portál 2007. MICHALOVÁ, Z.:. Předškolák s problémovým chováním, Portál, 2012. ŠULOVÁ, L., Zaouche-Gaudron, C.:. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika II. Hra - cesta k poznání předškolního dítěte. Liberec: PedF TU, 2004. HOSKOVCOVÁ, S.:. Psychická odolnost předškolního dítěte, Grada, 2006. HOEKSEMA,S., FREDERCKSON, B.L., LOFTUS, G.R., WAGENAAR, W.A.:. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda, Portál, 2012. - 3.kapitola. Psychický vývoj, str. 92-126., str. 132-135. ŠULOVÁ, L.:. Raný psychický vývoj dítěte. Praha, Karolinum, 2004. ŠULOVÁ. L.:. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004, vybrané kapitoly: str. 66- 77, str. 78.-126. GUILAUD, M.:. Relaxace v MŠ, Portál, 2011. SMÉKAL, V.:. Rizikové a protektivní faktory v utváření osobnosti dětí různých etnik. In SMÉKAL, V.: Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit, s. 71-78, Brno: B & P. 2003. ŠULOVÁ, L.:. Sexuální výchova od mateřské školy?, 2.2.2013]. Dostupný z WWW http://www.planovanirodiny.cz/view.php?cisloclanku=20091102022011-11-14]. Dostupné z: http://www.rodina.cz/clanek4428.htm. HAVLOVÁ, Petra. Sexuální výchova předškolních dětí v mateřské škole.[on line]. WAGNER, P.:. Tati, kde bydlí Bůh? : jak odpovídat na dětské otázky o víře. Praha, Portál 1995. ŠULOVÁ, L.: (2007). Výuka cizích jazyků od raného dětství? Možná rizika či výhody? E-psychologie [online]. 1(1),[2.2. 2013]. Dostupný z WWW: . ŠULOVÁ, L.:(2005). Vývoj řeči v prvních letech života. In Šulová, L. (Ed.), Problémové dítě a hra, s. 1-17, Praha:RAABE. VÁGNEROVÁ, M.:. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum, 2012 - Kapitola 5 Věk hry a přípravy na školu - předškolní období, s. 177-253. LANGMEIER, J., KŘEJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie, Grada, 1998, vybrané kapitoly: str. 84-101.

Požadavky

Složení písemné zkoušky a vypracování kazuistiky dítěte předškolního věku

Garant

Mgr. Zuzana Štefánková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Zuzana Štefánková, Ph.D.