Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Česká republika aktuálně (KSV / CRAC)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSV / CRAC - Česká republika aktuálně, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1) Historie vývoje politického systému ČR - První Československá republika, Tomáš G. Masaryk a jeho demokratický humanismus.2) Česká republika, Východ, Západ, Střední Evropa? Milan Kundera a jeho esej The Tragedy of Central Europe (Únos západu aneb tragédie střední Evropy ).3) Přechod k demokracii a konsolidace demokracie v ČR. Ústava ČR.4) Výkonná moc - prezident, vláda.5) Zákonodárná moc - parlament - Poslanecká sněmovna parlamentu ČR, Senát parlamentu ČR.6) Soudní moc, Rada Evropy, Listina základních práv a svobod a Ústavní pořádek ČR.7) Obce - základní územně samosprávné celky, kraje - vyšší územně samosprávné celky, otázka státní správy, samosprávy.8) Systém politických stran ČR, národnostní menšiny, diaspory, politická participace cizinců, zájmové organizace - teorie zprostředkování - tripartita. Odbory v ČR.9) Institucionální struktura školství. Systém zdravotní péče.10) Občanská společnost, neziskové organizace. Integrační centra MVČR, nevládní integrační centra a centra na pomoc uprchlíkům. Církve, religiozita.11) Demografický vývoj po listopadu roku 1989. Ekonomický vývoj, zahraniční investice a ČR. ČR industriální, či postindustriální?12) Role emigrace z ČR před rokem 1989 a imigrace do ČR po roce 1989.13) Současná ČR a Evropská unie.14) Česká identita a Česká republika jako stát "občanského národa".

Získané způsobilosti

Díky absolvování tohoto předmětu by absolventi měli být kompetentní seznámit své studenty českého jazyka s českou realitou a napomáhat skrze poznání českého kontextu jejich integraci do české společnosti.Osvojit si humanitní, tolerantní a demokratické základy existence ČR tak, jak jsou vystiženy v preambuli Ústavy České republiky z pera Václava Havla.Předmět by měl napomoci schopnosti kritického myšlení, zejména vzhledem k tématům, jakými jsou česká identita a "národní mýty".

Literatura

Centrum pro výzkum veřejného mínění (CVVM) Sociologického ústavu AV ČR http://www.cvvm.cas.cz/. Mrklas, L.:. Česká republika. In: Politické a ústavní systémy zemí středovýchodní Evropy. Eurolex Bohemia s.r.o. Praha 2004. Český statistický úřad - Cizinci v ČR, demografické a ekonomické údaje - www.czso.cz. Integrovaný portál MPSV - práce pro cizince - http://portal.mpsv.cz/sz/zahr_zam/prociz. Miklušáková, M; Murad, S. (eds.):. Najít nový domov. Česká adaptace výukového programu. Jihočeská univerzita. České Budějovice 2005. Vodička, K.; Cabada, L.:. Politický systém České republiky. Historie a současnost. Portál. 2007. Baršová, A.; Barša, P.:. Přistěhovalectví a liberální stát. Imigrační a integrační politiky v USA a západní Evropě a Česku. Masarykova univerzita v Brně, Mezinárodní politologický ústav Brno 2005. Pehe, J.:. Refugees in Modern Czech History in: UNHCR, Flight and Exile in Art. Prague, 2002. (Str. 22-24). Pithart, P.:. The Division/Dissolution of Czechoslovakia: Old Sins and New Forms of Selfishness In: Kraus, M.; Stanger, A. (eds.) Irreconcilable Differences? Explaining Czechoslovakia´s Dissolution. Lanham, Boulder, New York and Oxford: Rowman & Littlefield Publishers, Inc., 2000. (Str. 227- 233). Holy, L.:. The Little Czech and the Great Czech Nation. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. (Introduction, Str. 1-15; Self-stereotypes and national traditions, Str. 72 - 113). Kundera, M.:. The Tragedy of Central Europe in: The New York Review of Books (pre-1986), Vol. 31, No. 007 (Apr. 26, 1984). ProQuest Central. Ústava České republiky, listina základních práv a svobod. ÚZ, Ostrava 1999. Moree, D.:. "11 Organizace občanské společnosti a multikulturní výchova v České republice". In.: Sklovajsa, M. a kol.: Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Portál. Praha 2010. Str. 308. - 328. Akademie věd České republiky (2005). Integrace cizinců na území ČR - sborník [online]. Dostupné na: . Zielonka, J.(ed.):. Democratic Consolidation in Eastern Europe, Volume 1. Institutional Engineering. Oxford University Press. Oxford 2001. Zielonka, J.; Pravda, A.(ed.):. Democratic Consolidation in Eastern Europe, Volume 2. International and Transnational Factors. Oxford University Press. Oxford 2001. Horáková, M.:. Dlouhodobé trendy ve vývoji pracovních migrací v České republice [online]. 2008. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i. ISBN 978-80-7416-020-2. Dostupné na: http://www.cizinci.cz/clanek.php?lg=1&id=96. Stmiska, M. - Hloušek, V. - Kopeček, R. - Chytilek, R.:. Politické strany moderní Evropy, Praha, Portál. 2005. David, R.:. Politologie. Základy společenských věd. Nakladatelství Olomouc, Olomouc 2005. Brokl, L. a kol.:. Reprezentace zájmů v politickém systému České republiky. SLON, Praha 1997. Gerloch, A., Hřebejk, J., Zoubek, V.:. Ústavní systém České republiky, Praha, Prospektrum, 3. vydání 1999. Zimek, J.:. Ústavní vývoj českého státu. MU, Brno 1996. Murad, S.(ed):. Vzpomínky na cestu do Evropy. Volby, politické strany a zahraniční politika v České republice a na Slovensku v roce 1998. Jihočeská univerzita. České Budějovice 2008.

Požadavky

Vzhledem k obsahové náročnosti předmětu, stejně jako k potřebě zorientování se v historickém kontextu i seriózních zdrojích informací - médiích, výzkumech veřejného mínění i primárních zdrojích (Statistický úřad, Integrovaný portál MPSV - práce pro cizince, International organization for migration a její stránky Doma v České republice etc.), bude významnou součástí kurzu intenzivní samostatná příprava studentů na prezentaci referátu a důsledná četba zadané literatury. V seminářích budou vystupovat studenti s referáty obsahujícími nejen faktografické údaje zadané problematiky, ale obsahující i vlastní analýzu pojednanou pohledem jich samých jako budoucích pedagogů.

Garant

PhDr. Salim Murad, Ph.D.