Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Historie ekonomického myšlení (KSV / HEUZ)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KSV / HEUZ - Historie ekonomického myšlení, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

ZMĚNA OBSAHU VYHRAZENATéma IÚvod - od ekonomického myšlení k ekonomické vědě. Přehled ekonomického myšlení antiky, feudální společnosti a novověku (merkantilismus). francouzských fyziokratů,Téma II/1Kapitalismus a ekonomické myšlení konce 18. a první poloviny 19. století. Konstituování ekonomie jako společenské vědy ? vznik politické ekonomie a francouzští fyziokraté F. Quesnay, A. R. J Turgot. Klasická politická ekonomie a její vývoj -W. Petty, A. Smith, D. Ricardo, R. Malthus; J. B. Say, J. S. Mill.Téma II/2Socialistická alternativa v konceptech ekonomického myšlení 19. století a její vývoj; Utopický socialismus H. Saint - Simon; Ch. Fourier; R. Owen; Marxismus K. Marx; B. Engels. Informativní průřez tzv. marxisticko-leninskou etapou ve vývoji ekonomického myšlení do konce 80. let 20. stoletíTéma IIIEkonomické myšlení ve druhé polovině 19. století. Kořeny soudobé mikroekonomické teorie, marginální revoluce. Rakouská subjektivně-psychologická škola: C. Menger, E. von Böhm-Bawerk, F. Wieser. Neoklasické ekonomie: nová metodologie; teorie rovnováhy, teorie ceny, teorie rozdělování; W. S. Jevons, A. Marshall A. a C. Pigou (Cambridgeská škola), J. B. Clark. Teorie celkové ekonomické rovnováhy a Lausannská škola - L. Walras, V. Pareto.Téma IVNeoklasická teorie v první polovině 20. století. Teorie firmy, dokonalá a nedokonalá konkurence. J. Robinsonová, E. H. ChamberlinTéma VInstitucionalismus, a neoinstitucionalismus; Metodologie, pojetí institucí, T. Weblen, R. Commons, institucionalismus a New Deal, neoinstitucionalismus v díle J. K. GalbraithaTéma VIKeynesiánská makroekonomie (revoluce)J. M. Keynes, Obecná teorie, teorie efektivní poptávky, Keynesova teorie peněz a úloha nejistoty a očekávání.Téma VIINeokeynesiánská makroekonomieVelká neoklasická syntéza (P. A. Samuelson, F. Modigliani, Solow, Klein, Hansen a R, Hicks.Téma VIIINeoklasická renesance, neoklasické teorie růstu.Téma IXChicagská škola: F. Knight, J. Winer, H. Simmons; G. Stiegler, R. Coase, G. Becker,Téma XUčení neorakouské školyMetodologická východiska v dílech L. von Misese a F. von Hayeka, I. M. KirzneraTéma XIDílo J. A. Schumpetera. Pokus o formulaci dynamické teorie na bázi inovací, teorie cyklického vývoje J. A. SchumpeteraTéma XIIDoba globalizace: Amartya Sen, Joseph E. Stiglitz, Paul Krugman (IP 14 26/2b)Téma XIIIČeské ekonomické myšlení - historický průřez.

Získané způsobilosti

Pochopení základního trendu vývoje ekonomického myšlení; vyhledávání, zpracování a vyhodnocení informací o ekonomech a jejich vlivu (via internet)

Literatura

Holman R. a kol. Dějiny ekonomického myšlení. Praha, C. H. Beck, 2005. Bucholz, T. G. Živé myšlenky mrtvých ekonomů. Praha. 1993. Sojka, M. a kol. Dějiny ekonomických teorií. Praha. 1991. Fuchs, K., Lisý, J. Hlavní směry ekonomického myšlení. Brno. 1998.

Požadavky

Individuální projekt: zpracování stručné biografie významného ekonomyského myslitele; požadovaná struktura: rozsah 12 stran, překlad autorova původního textu (an, něm) 10 stran, krátká prezentace v PowerPointu. Všechny úkoly ve formě e-learningu.

Garant

PhDr. Pavel Hejtman, CSc.

Vyučující

PhDr. Pavel Hejtman, CSc.