Předmět Didaktika tělesné výchovy II (KTS / DTVK2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KTS / DTVK2 - Didaktika tělesné výchovy II, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Didaktiku Tělesné výchovy chápeme jako odbornou disciplínu, která syntetizuje vybrané poznatky kinantropologie i oborů mimokinantropologických. Na základě této syntézy se formují zdůvodněné směrnice a návody pro praktickou činnost a ověřuje se jejich realizovatelnost v praxi. Předmětem zkoumání je didaktický proces zahrnující:a) receptivní (apercepční) interakci, zabývající se vztahem žáka k učivu a pohybovým učením,b) didaktickou interakci, zabývající se vztahem činnosti učitele a činnosti žáka.Disciplína seznamuje studenty s problematikou vzdělávání a vyučování na tomto stupni. Poskytuje jednak základní teoretická východiska v procesu formování profesionálních učitelských dovedností se specifickým zřetelem k vých. vzděl. procesu na 1. stupni, jednak jde o jejich aplikaci do reálných didaktických situací s cílem utváření dovedností efektivního řízení vyučovacího procesu.Obecná didaktika tělesné výchovy a sportu se zabývá ontogenetickými, vývojovými a psychomotorickými zvláštnostmi žáka na 1. stupni ZŠ ve vztahu k didaktické technologii v tělesné výchově. Strukturou vyučovacího procesu v oblasti školní TV. Spektrem didaktických řídících stylů, strukturou vyučovací jednotky a jejích typů. Zdravotně preventivním pohledem na vyučovací jednotku a netradičními pohybovými programy.Aplikace uvedených poznatků v praktických disciplínách tělesné výchovy:Teorie a didaktika gymnastiky mladšího školního věku - náplní předmětu jsou metodické výstupy posluchačů k osvojení metodických řad ve SG, záchrany a dopomoci, dále znalost názvosloví, v RG rytmicko - pohybová průprava, technika cvičení s náčiním, základní taneční kroky a jednoduché lidové tance.Teorie a didaktika sportovních her mladšího školního věku - sportovní hry pro 1. stupeň základní školy. Teorie a didaktika pohybových her vhodných pro školní tělesnou výchovu. Organizace a řízení utkání daných pohybových a sportovních her.
Získané způsobilosti
Student po absolvování předmětu bude schopen samostatně a správně sestavit vyučovací jednotku tělesné výchovy. Bude schopen organizovat a vést tělesnou výchovu nejen v povinné, ale i v zájmové oblasti tělovýchovy. Dále bude schopen zhodnotit efektivitu výuky, rozpoznat didaktické styly, způsoby hodnocení žáků a dokáže vložit do hodin TV výchovný aspekt. Student po absolvování předmětu bude schopen samostatně sestavit a vést vyučovací jednotku zaměřenou na gymnastiku a sportovní hry.
Literatura
Hondlík, J., Krejčí, M., Řepka, E., Šebrle, Z.:. Didaktika školní tělesné výchovy dětí mladšího školního věku. Č.Budějovice: PF JU. 1995. Vilímová, V.:. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido. 2002. Svatoň, V.:. Gymnastika metodicky a hrou. Olomouc: Hanex. 1992. Appelt, K.:. Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia. 1980. Kostková, J.:. Rytmická gymnastika. Praha: Olympia. 1990. Šebrle, Z.:. Sportovní a pohybové hry. Č.Budějovice: PF. 1992. Mužík, L., Krejčí, M.:. Tělesná výchova a zdraví. Učební osnovy TV v programech základní školy, obecné a národní školy. Olomouc: Hanex. 1997.
Požadavky
Získání znalostí o zdravotně orientované tělesné výchově na 1. stupni ZŠ. Znát různé projekty tělesné výchovy přijaté MŠMT ČR a orientovat se v nich.Vypracování přípravy na praktické hodiny tělesné výchovy formou seminární práce z uvedených sportovních disciplín.
Garant
PaedDr. Ludvík Michalov, Ph.D.
Vyučující
PaedDr. Ludvík Michalov, Ph.D.PhDr. Vlasta KURSOVÁ, Ph.D.PaedDr. Ludvík Michalov, Ph.D.PaedDr. Jaroslava TenglováMgr. Zdeněk TomšíčekPhDr. Radek Vobr, Ph.D.