Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika výtvarné výchovy (KVV / DIVP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / DIVP - Didaktika výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Témata přednášek:1. Cíle výtvarné výchovy, kompetence pedagoga VV a teoretické zdroje předmětu2. Vybrané kapitoly z historie výtvarné výchovy 13. Vybrané kapitoly z historie výtvarné výchovy 24. Psychologie tvůrčího procesu 15. Psychologie tvůrčího procesu 26. Symbolika v dětském výtvarném projevu7. Vývoj dětského výtvarného projevu z hlediska výtvarné krize8. Prostor v dětské tvorbě9. Barva ve výtvarné výchově10. Výtvarná výchova a arteterapie11. Galerijní pedagogika a animace umění12. Vybrané kapitoly z teorie výtvarné výchovyTémata seminářů:1. Úvodní seminář. Seznámení se s náplní seminářů a požadavky ke zkoušce, rozdání seznamu studijní literatury a rozdělení seminárních příspěvků.2. Cíle výtvarné výchovy a osobnost učitele. Charakteristika aktuálního pojetí výtvarné výchovy a přehledná formulace klíčových kompetencí osobnosti učitele VV.3. Ontogeneze výtvarného projevu. Seznámení se s elementární kategorizací vývoje dětského výtvarného projevu podle teorie Victora Lowenfelda. Prezentace ukázek z dětské produkce.4. Struktura lekce výtvarné výchovy a motivace ve výtvarné výchově. Komparace starších a současných přístupů členění jednotky výtvarné výchovy a charakteristika vhodných motivačních postupů.5. Druhy výtvarných činností a výtvarná experimentace. Přehledné rozdělení jednotlivých druhů výtvarných činností a formulace jejich specifik. Seznámení se s metodami výtvarné experimentace a nastínění možností jejího využití na 1. stupni ZŠ.6. Výtvarné studium skutečnosti. Praktické představení a následná analýza možného uplatnění tvorby podle reálného modelu na 1. stupni ZŠ.7. Imaginativní tvorba a představivost. Charakteristika fenoménu imaginace, fantazie a představivosti, praktické představení imaginativní výtvarné činnosti a následná analýza možného uplatnění této tvorby na 1. stupni ZŠ.8. Prostorová tvorba. Teoretické a praktické představení třídimensionální výtvarné činnosti a následná analýza jejího uplatnění na 1. stupni ZŠ.9. Hodnocení výtvarného projevu a barva ve výtvarné výchově. Seznámení se s kritérii a způsoby hodnocení dětského výtvarného projevu na 1. stupni ZŠ. Teoretické uchopení fenoménu barvy, způsoby dělení barev a možnosti práce s barvou ve výtvarné výchově.10. Výtvarná typologie a arteterapeutické prvky ve výchově. Charakteristika výtvarných typů podle V.Lowenfelda a vymezení možností a mezí uplatnění arteterapie ve výtvarné výchově.11. Proudy v současné výtvarné výchově. Představení základních kurikulárních dokumentů (osnov a koncepcí rámcových vzdělávacích plánů) a jejich vlivu na současné pojetí předmětu.12. Vybrané metodické a didaktické zdroje předmětu. Recenze knih a učebnic Karly Cikánové a H. Dvořákové.13. Vybrané metodické a didaktické zdroje předmětu. Recenze knih a učebnic Věry Roeselové a M.Pohnerové.

Získané způsobilosti

Absolvováním předmětu student získá rozšířené didaktické a metodické poznatky pro své výchovně-vzdělávací působení v rámci předmětu výtvarná výchova pro první stupeň ZŠ.

Literatura

Banaš. Didaktika výtvarné výchovy, SPN, Bratislava. 1988. Roeselová, V. Námět ve VV, Sarah, Praha. 1991. Kareplová. nenuda, Presta, Praha. 1996. Šamšula. Obrazárna v hlavě 1. - 5., Práce, Praha. 1996. Roeselová, V. Řady a projekty ve VV, Sarah, Praha. 1997. Roeselová, V. Techniky ve VV, Sarah, Praha. 1996.

Požadavky

1. Příprava a představení vlastního příspěvku nebo referátu.2. Ústní pohovor: V diskusi nad tématy jednotlivými seminářů bude zjišťována dobrá orientace v oboru teorie výtvarné výchovy a schopnost transferu stávajících znalostí do pedagogické praxe.

Garant

Mgr. Karel Řepa, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Karel Řepa, Ph.D.Mgr. Karel Řepa, Ph.D.