Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výtvarné výchovy I (KVV / TVVU1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / TVVU1 - Teorie výtvarné výchovy I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Praktické a filosofické základy výtvarného vzdělávání a estetické výchovy ve starověku (Řecko, Řím).2. Konstanty a metamorfózy výtvarného školení ve středověku a renesanci.3. Výtvarná didaktika Východu - princip ztotožnění v umění a výchově (Čína, Japonsko)4. Estetická výchova v po,jetí J.A.Komenského. Konstituování VV jako školního předmětu v českých zemích.Estetická výchovy (EV) v pojetí J.J.Rousseaua, F.Schillera, J.H.Pestalozziho.5. Metody školního kreslení v 19. století v českých zemích.¨6. Pokusy o reformu EV a VV v Evropě a USA v 19. a počátkem 20.století.7. Ornamentální kreslení a vlivy uměleckých směrů; lidový ornament.8. Psychologismus ve školním kreslení - F.Cizek; projekt pokusných škol v ČSR.9. Bauhaus - výtvarně pedagogický model 20. století a jeho odkaz moderní VV.10. Funkcionalismus a konstruktivismus ve školním kreslení - VV mezi dvěma světovými válkami.11. Hnutí za uměleckou výchovu a socializace umění v teoriích českých estetiků - O.Hostinský, B.Markalous, J.V.Klíma, E.Edgar.12. Výtvarná výchova v ČSR v období 1945 - 1970.13. Výtvarná pedagogika ve světě od 40. do 80. let 20.století.14. Tzv. nové pojetí výtvarné výchovy od poloviny 70. do 90. let 20.století.Semináře:1. Struktura předmětu Teorie VV; organizace seminářů; podmínky udělení zápočtu; zadání seminární práce.2. Informační zdroje pro VV, EV a výtvarnou kulturu; studijní literatura.3. Aktuální stav VV na ZŠ - zpráva školní inspekce. Rysy nového pojetí VV na VO ZUŠ.4. Obor VV - specifika předmětu, východiska současných koncepcí, osnovy VV a RVP na ZŠ. Cíle, obsah a úkoly VV na VO ZUŠ.5. Profesní kompetence učitele VV.6. Role žáka a studenta ve VV.7. Výtvarné projekty ve VV8. Výtvarné a tématické řady ve VV.9. Proudy ve VV.10.Typologie lekcí ve VV.11. Struktura vyučovací lekce ve VV.12. Struktura písemné přípravy na vyučovací lekci VV.13. Didaktické zásady a formalismy ve VV.14. Test z učiva TVVU1.

Získané způsobilosti

Teoreticko výtvarné kompetence: - vnitřní motivovanost studenta k odborné komunikaci v relevantních kontextech (kontexty psychologické, sociální, kulturně historické).- úroveň výtvarné receptivity podložené znalostmi z estetiky, teorie a dějin výtvarného umění.Výtvarně didaktické dovednosti:- deskripce, analýza a interpretace procesů i výsledků specifické vzdělávací činnosti a výtvarného umění. - strukturace a prezentace obsahů, např. výtvarných témat a problémů.

Literatura

Vondrák, M. Koncepce VV a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20. století I. PF JU, České Budějovice. 1990. Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah. 1997. David, J. Výtvarná výchova jako smyslový aduchovní fenomén. Polička, Fantisk. 1993. Blatný, L. Z historie VV na českých školách. UJEP, brno. 1983.

Požadavky

- uplatnění kritického myšlení při studiu teorie oboru VVSchopnost analýzy a interpretace specifických výtvarných znaků ve výtvarných projevech.Vytváření základního rámce pro řešení výtvarně pedagogických projektů.Kvalita komunikace v oboru VV.

Garant

PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.