Předmět Teorie výtvarné výchovy I (KVV / TVVZ1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / TVVZ1 - Teorie výtvarné výchovy I, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Přednášky:1. Praktické a filosofické základy výtvarného vzdělávání a estetické výchovy ve starověku (Řecko, Řím).2. Konstanty a metamorfózy výtvarného školení ve středověku a renesanci.3. Výtvarná didaktika Východu - princip ztotožnění v umění a výchově (Čína, Japonsko)4. Estetická výchova v po,jetí J.A.Komenského. Konstituování VV jako školního předmětu v českých zemích.Estetická výchovy (EV) v pojetí J.J.Rousseaua, F.Schillera, J.H.Pestalozziho.5. Metody školního kreslení v 19. století v českých zemích.¨6. Pokusy o reformu EV a VV v Evropě a USA v 19. a počátkem 20.století.7. Ornamentální kreslení a vlivy uměleckých směrů; lidový ornament.8. Psychologismus ve školním kreslení - F.Cizek; projekt pokusných škol v ČSR.9. Bauhaus - výtvarně pedagogický model 20. století a jeho odkaz moderní VV.10. Funkcionalismus a konstruktivismus ve školním kreslení - VV mezi dvěma světovými válkami.11. Hnutí za uměleckou výchovu a socializace umění v teoriích českých estetiků - O.Hostinský, B.Markalous, J.V.Klíma, E.Edgar.12. Výtvarná výchova v ČSR v období 1945 - 1970.13. Výtvarná pedagogika ve světě od 40. do 80. let 20.století.14. Tzv. nové pojetí výtvarné výchovy od poloviny 70. do 90. let 20.století.Semináře:1. Struktura předmětu Teorie VV; organizace seminářů; podmínky udělení zápočtu; zadání seminární práce.2. Informační zdroje pro VV, EV a výtvarnou kulturu; studijní literatura.3. Aktuální stav VV na ZŠ - zpráva školní inspekce. Rysy nového pojetí VV na VO ZUŠ.4. Obor VV - specifika předmětu, východiska současných koncepcí, osnovy VV a RVP na ZŠ. Cíle, obsah a úkoly VV na VO ZUŠ.5. Profesní kompetence učitele VV.6. Role žáka a studenta ve VV.7. Výtvarné projekty ve VV8. Výtvarné a tématické řady ve VV.9. Proudy ve VV.10. Typologie lekcí ve VV.11. Struktura vyučovací lekce ve VV.12. Struktura písemné přípravy na vyučovací lekci VV.13. Didaktické zásady a formalismy ve VV.14. Test z učiva TVVU1.
Získané způsobilosti
Teoreticko výtvarné kompetence: - vnitřní motivovanost studenta k odborné komunikaci v relevantních kontextech (kontexty psychologické, sociální, kulturně historické).- úroveň výtvarné receptivity podložené znalostmi z estetiky, teorie a dějin výtvarného umění.Výtvarně didaktické dovednosti:- deskripce, analýza a interpretace procesů i výsledků specifické vzdělávací činnosti a výtvarného umění.- strukturace a prezentace obsahů, např. výtvarných témat a problémů.
Literatura
Sborníky. INSEA z 90. let. Vondrák, M. Koncepce VV a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20. století I. PF JU, České Budějovice. 1990. Časopis. Výtvarná výchova. David, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén. Fantisk Polička. 1993. Blatný, L. Z historie VV na českých školách. UJEP Brno. 1983.
Požadavky
Uplatnění kritického myšlení při studiu teorie oboru VV.Schopnost analýzy a interpretace specifických výtvarných znaků ve výtvarných projevech.Vytváření základního rámce pro řešení výtvarně pedagogických projektů.Kvalita komunikace v oboru VV.
Garant
PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.