Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výtvarné výchovy II (KVV / TVVZ2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / TVVZ2 - Teorie výtvarné výchovy II, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Informace k pedagogické praxi ve VV. Struktura výtvarných činností ve VV na ZŠ, VO ZUŠ - východiska psychologická, výtvarně pedagogická, výtvarně umělecká.2. Procesy vizuálního a taktilně kinestetického vnímání - popis a výklad.3. Výtvarné studium a vyjadřování reality u žáků a studentů. Kresba.4. Výtvarné vyjadřování imaginace ve VV. Grafika; barva a malba. Výtvarná a didaktická analýza námětu ve vyučovací lekci.5. Trojrozměrná tvorba, tvorba objektů a výtvarné práce v materiálech ve VV.6. Intermediální akce ve VV - animace výtvarného díla.7. Výtvarný projev dětí a mládeže - historie zkoumání, metody, první badatelé.8. Vznik a vývoj výtvarného projevu dětí v předškolním období.9. Výtvarný projev žáků v mladším školním věku; znaky výtvarného vyjadřování..10. Výtvarný projev žáků ve středním školním věku; vývoj zobrazování prostoru.11. Výtvarný projev žáků ve starším školním věku; krizové jevy v tvorbě a jejich řešení.12. Hodnocení výtvarného projevu žáků - ontogenetické a výtvarně typologické hledisko.13. Výtvarné typy žáků - teoretická východiska typologií a praktické aplikace.14. Význam výtvarného projevu pro žáky a studenty.Semináře:1. Program a organizace seminářů; nabídka témat k výstupům v seminářích.2. Tvůrčí proces obecně. Tvůrčí proces žáka a role učitele v lekcích VV.3. Hodnocení výtvarného projevu žáka - teorie a praxe ve VV.4. Přírodniny a věci - otázky teorie, didaktiky a praxe ve VV + motivační příklady z výtvarného umění.5. Lidská hlava - otázky teorie, didaktiky a praxe ve VV + motivační příklady z VU.6. Lidská a zvířecí figura - otázky teorie, didaktiky a praxe ve VV + motivační příklady z VU.7. Koláž - otázky teorie, didaktiky a praxe + motivační příklady z VU.8. Krajina - otázky teorie, didaktiky a praxe ve VV + motivační příklady z VU.9. Prostorová tvorba - otázky teorie, didaktiky a praxe ve VV + motivační příklady z VU.10. Design a užitá tvorba - otázky teorie, didaktiky a praxe ve VV + motivační příklady k designu a užité tvorbě.11. Fotografie - didaktika a praxe ve VV + motivační příklady z oboru.12. Počítač ve VV - možnosti výtvarných činností, didaktika a praxe + motivační příklady z různých oborů pracujících s PC.13. Intermediální akce ve VV - happening, land art, instalace aj. Otázky teorie, didaktiky a praxe + příklady z VU.14. Test z učiva TVVZ II : didaktické dovednosti studenta výtvarné výchovyKe svému vystoupení student odevzdá stručný písemný podklad, minimálně v rozsahu listu A4. Předpokládaná podoba písemné zprávy může být strukturována např. takto: Téma - obsah - cíle - prostředky - teze (klíčové otázky) - příklady - literatura ke studiu. Jiná strukturace, např. Teoretické minimum - didaktické otázky - řešení praxe VV - motivační příklady z VU - literatura. Struktura zprávy může být i jiná, dle autorského pojetí. Osnova k výstupu bude dodána písemně, minimálně v takovém počtu výtisků, aby pro každou aprobační skupinu v semináři byl jeden společný výtisk; jeden výtisk obdrží vyučující.Časový rozsah vystoupení jednotlivce: do 25 minut. Je žádoucí připravené téma prezentovat tak, aby se do tématu mohli aktivně zapojovat přítomní studenti. Například volba metod problémového přístupu; vytváření modelových situací, konfrontace koncepcí atd.

Získané způsobilosti

Teoreticko výtvarné kompetence: - vnitřní motivovanost studenta k odborné komunikaci v relevantních kontextech (kontexty psychologické, sociální, kulturně historické).- úroveň výtvarné receptivity podložené znalostmi z estetiky, teorie a dějin výtvarného umění.Výtvarně didaktické dovednosti:- deskripce, analýza a interpretace procesů i výsledků specifické vzdělávací činnosti a výtvarného umění.- strukturace a prezentace obsahů, např. výtvarných témat a problémů.

Literatura

Cikánová, K. Kreslete si s námi, Malujte si s námi. Aventinum 1992. 1993. Uždil, J. Mezi uměním a výchovou. SPN. 1988. Roeselová, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Sarah. 1997. Jusov, B. Umění a děti (Estetická výchova v zahraničí). Praha, SPN. 1976. Read, H. Výchova uměním. Odeon. 1967. David, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén, Fantisk Polička. 1993.

Požadavky

Uplatnění kritického myšlení při studiu teorie oboru VV.Schopnost analýzy a interpretace specifických výtvarných znaků ve výtvarných projevech.Vytváření základního rámce pro řešení výtvarně pedagogických projektů.Kvalita komunikace v oboru VV.

Garant

PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.