Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy teorie výtvarné výchovy (KVV / ZTVB)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KVV / ZTVB - Základy teorie výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích (JU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Přednášky:1. Úvod do studia výtvarné výchovy.2. Praktické a filosofické základy výtvarného vzdělávání a estetické výchovy ve starověku (Řecko, Řím), konstanty ametamorfózy výtvarného školení ve středověku a renesanci.3. Výtvarná didaktika Východu - princip ztotožnění v umění a výchově (Čína, Japonsko)4. Estetická výchova v po,jetí J.A.Komenského. Konstituování VV jako školního předmětu v českých zemích.Estetická výchovy (EV) v pojetí J.J. Rousseaua, F. Schillera, J.H. Pestalozziho.5. Metody školního kreslení v 19. století v českých zemích.6. Pokusy o reformu EV a VV v Evropě a USA v 19. a počátkem 20.století.7. Ornamentální kreslení a vlivy uměleckých směrů; lidový ornament.8. Psychologismus ve školním kreslení - F. Cizek; projekt pokusných škol v ČSR.9. Bauhaus - výtvarně pedagogický model 20. století a jeho odkaz moderní VV.10. Funkcionalismus a konstruktivismus ve školním kreslení - VV mezi dvěma světovými válkami.11. Hnutí za uměleckou výchovu a socializace umění v teoriích českých estetiků - O. Hostinský, B. Markalous, J.V. Klíma, E. Edgar.12. Výtvarná výchova v ČSR v období 1945 - 1970.13. Výtvarná pedagogika ve světě od 40. do 80. let 20.století, tzv. nové pojetí výtvarné výchovy od poloviny 70. do 90. let 20.století.14. VV a její vývoj od počátku 90. let do současnosti.Semináře:1. Struktura předmětu Teorie VV; organizace seminářů a formulace podmínek úspěšného absolvování předmětu.2. Informační zdroje pro VV, EV a výtvarnou kulturu; studijní literatura.3. Aktuální stav VV na ZŠ - zpráva školní inspekce. Rysy nového pojetí VV na VO ZUŠ.4. Obor VV - specifika předmětu, východiska současných koncepcí, osnovy VV a RVP na ZŠ. Cíle, obsah a úkoly VV na VO ZUŠ.5. Profesní kompetence učitele VV.6. Role žáka a studenta ve VV.7. Výtvarné projekty ve VV8. Výtvarné a tématické řady ve VV.9. Proudy ve VV.10.Typologie lekcí ve VV.11. Struktura vyučovací lekce ve VV.12. Struktura písemné přípravy na vyučovací lekci VV.13. Didaktické zásady a formalismy ve VV.14. Test z učiva.

Získané způsobilosti

Teoreticko výtvarné kompetence: - vnitřní motivovanost studenta k odborné komunikaci v relevantních kontextech (kontexty psychologické, sociální, kulturně historické).- úroveň výtvarné receptivity podložené znalostmi z estetiky, teorie a dějin výtvarného umění.Výtvarně didaktické dovednosti:- deskripce, analýza a interpretace procesů i výsledků specifické vzdělávací činnosti a výtvarného umění.- strukturace a prezentace obsahů, např. výtvarných témat a problémů.

Literatura

FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. Vyd. 1. Jinočany, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. UŽDIL, Jaromír. Mezi uměním a výchovou. Praha: SPN, 1988. 446 s. 1-23-25/1. odborné periodikum: Výtvarná výchova. Praha: PedF Univerzita Karlova. ISSN 1210-3691. ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 223 s. ISBN 80-902267-2-8. ROESELOVÁ, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1997. 223 s. ISBN 80-902267-2-8. DAVID, Jiří. Století dítěte a výzva obrazů: (eseje). 2., rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 351 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 113. ISBN 978-802-1045-934. BLATNÝ, Ladislav. Z historie výtvarné výchovy na českých školách. Brno: UJEP, 1983. 137 s. 55-990/A-83. Kolektiv autorů:. Kapitoly z historiografie výtvarné výchovy v mezioborovém kontextu. České Budějovice: Jihočeská. VONDRÁK, Matouš. Koncepce VV a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20. století I. České Budějovice: PF JU, 1996. 102 s.

Požadavky

Orientace v historických koncepcích oboru VV, schopnost zhodnocení historických a současných proudů a orientace ve studijní literatuře.

Garant

PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Aleš Pospíšil, Ph.D.